The Other as Another. In the Footsteps of Józef Tischner’s Philosophy of Dialogue
DOI:
https://doi.org/10.15633/lie.3937Słowa kluczowe:
Another, The Other, relation, person, dialogical thought, TischnerAbstrakt
The world is a stage where everything is just a thing, even man. We discover it in an intentional opening. However, if we make a dialogical opening, man is no longer an object, but becomes a subject. Here we meet man as The Other and not as Another, an alien. Where do we encounter him? On the road, at the inn. What is needed? Setting a primal distance and entering into relation, in Martin Buber’s terms, or a dialogical opening and personification, entering into language or speech, according to Józef Tischner. On the road, at the inn where everyone is another, an alien, we become the other.
Bibliografia
Bukowski J., Zarys filozofii spotkania, Kraków 1987.
Choroszy J. F., Człowiekiem się rodzę, osobą się staję, Oleśnica 1998.
Domeracki P., Heterologia. Od stygmatyzacji do gloryfikacji Innego w filozofii, in: Oblicza obcości, red. M. Jedliński, K. Witczak, Bydgoszcz 2016, p. 3–83.
Husserl E., Ideas Pertaining to a Pure Phenomenology and to a Phenomenological Philosophy: Second Book, translated by R. Rojcewicz and A. Schuwer, Springer 1990.
Kot D., Tischnerowska filozofia sceny, “Colloquia Communia” 1–2 (2005) nr 78–79, p. 123–132.
Kot D., Tratwa Odysa. Esej o uchodźcach, Gdańsk 2020.
Leibniz G. W., The Monadology, CreateSpace Independent Publishing Platform 2015.
Lévinas E., Totality and Infinity: An Essay on Exteriority, Springer 2011.
Manikowski M., Relacja i dialog. Wprowadzenie do ontologii trynitarnej, Wrocław
Manikowski M., Warunki możliwości spotkania innego jako drugiego: Martin Buber i Józef Tischner, in: Oblicza obcości, red. M. Jedliński, K. Witczak, Bydgoszcz 2016, p. 61–70.
The Martin Buber Reader. Essential Writings, ed. A. Biemann, Palgrave Macmillan 2002.
Murdoch I., The Green Knight, Penguin Books 1995.
Oby wszyscy tak milczeli o Bogu! Z ks. Józefem Tischnerem rozmawia Anna Karoń-Ostrowska, Kraków 2015.
Repczyński P. P., Obcy jako drugi w filozofii dialogu i spotkania, in: Oblicza obcości, red. M. Jedliński, K. Witczak, Bydgoszcz 2016, p. 42–51.
Schnädelbach H., Filozofia, in: Filozofia. Podstawowe pytania, red. E. Martens, H. Schnädelbach, translated by K. Krzemieniowa, Warszawa 1995 (original title: Philosophie. Ein Grundkurs, Hamburg 1985).
Shakespeare W., Romeo and Juliet, Penguin Books 1994.
Tischner J., Filozofia dramatu. Wprowadzenie, Kraków 1999.
Tischner J., Inny. Eseje o spotkaniu, Kraków 2017.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
W kwestii praw autorskich obowiązują następujące zasady:
1. Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
2. Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
3. Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).