Back to sensuality itself. Jocelyn Benoist’s anti-phenomenological turn?

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15633/lie.62207

Słowa kluczowe:

fenomenologia, Jocelyn Benoist, estetyka, poetyka, zmysłowość

Abstrakt

Artykuł prezentuje sformułowaną przez Jocelyna Benoista krytykę fenomenologii jako projektu epistemologicznego, redukującego zmysłowość do narzędzia odsyłającego do sensu, a także proponowane przezeń uzupełnienie fenomenologii o ontologię percepcji, która pozwala oddać sprawiedliwość zmysłowości samej. Wskazuje, za filozofem, na paralele między fenomenologią formalną i materialną a estetyką nowożytną i poetyką jako praktyką odsłaniającą zmysłowość. Fenomenologia dźwięku oraz omówienie rewolucji awangardowej w muzyce (atonalność, mikrotonalność, muzyka konkretna) wskazują na ograniczenia estetyki nowożytnej oraz ilustrują możliwe kierunki rozwoju fenomenologii zmysłowości.

Bibliografia

Anscombe G. E. M., An Introduction to Wittgenstein’s Tractatus, New York 1965.

Benoist J., L’adresse du réel, Paris 2017.

Benoist J., Le bruit du sensible, Paris 2013.

Kant I., Critique of judgment, transl. W. S. Pluhar, Indianapolis 1987.

Lévinas E., Paroles et silence, in: E. Lévinas, Oeuvres, vol. 2, Paris 2009.

Merleau-Ponty M., The visible and the invisible. Followed by working notes, ed. C. Lefort, transl. A. Lingis, Evanston 1968.

Merleau-Ponty M., The world of perception, transl. O. Davis, London–New York 2004.

Nietzsche F. W., On the Genealogy of Morals, transl. D. Smith, Oxford 1996.

Rousseau J. J., Essay on the Origin of Languages, in: Essay on the Origin of Languages and Writings Related to Music, transl. J. T. Scott, Hanover 1998, p. 289–332.

Schönberg A., Theory of harmony, transl. R. E. Carter, Berkeley 1978.

Travis C., The Silence of the Senses, “Mind” 113 (2004) no. 449, p. 57–94.

Opublikowane

2023-12-30

Numer

Dział

Artykuły