Istnienie dzieła sztuki a jego tożsamość hermeneutyczna według Hansa-Georga Gadamera

Autor

  • Marek Sołtysiak Katedra Filozofii Poznania Wydziału Filozoficznego Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/lie.61

Słowa kluczowe:

H. G. Gadamer, work of art, hermeneutical identity, autonomy of a work of art, occasional character of a work of art

Abstrakt

The first part of the article attempts to reconstruct Gadamer’s ideas concerning auto – presentation as the ontological essence of a work of art. It also addresses the claim that relates art to the nature of truth. The second part of the article touches on the analysis of the autonomy of a work of art and connected with it – its hermeneutical identity. For Gadamer, this hermeneutical identity of the work of art is characterized by three main features: The first, and principal feature, is the consistency of a repetition of the same features of each presentation that is, the repetition of an established truth concerning reality. The second feature is the continuity of the presentation of the work of art in relation to the tradition of its interpretation. While the third feature contained within a work of art is its occasional character, that is, the specific reason for its origin and its purpose.

Biogram autora

  • Marek Sołtysiak - Katedra Filozofii Poznania Wydziału Filozoficznego Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie

    Marek Sołtysiak – kapłan, doktor filozofii, adiunkt Katedry Filozofii Poznania Wydziału Filozoficznego Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. Zajmuje się filozofią poznania i antropologią filozoficzną.

    Zainteresowania naukowe: filozofia niemiecka XX wieku (w szczególności: M. Heidegger i H. G. Gadamer) oraz myśl filozoficzna R. Descartesa.

Pobrania

Opublikowane

2013-12-31

Numer

Dział

Artykuły

Podobne artykuły

21-30 z 129

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.