The joy of collecting – philosophical perspective
DOI:
https://doi.org/10.15633/lie.1696Keywords:
collecting, materiality, history of thingsAbstract
Gathering and collecting things is typically human. This attitude is connected with civilization and with Western presupposition that our identity enlarges with things which we possess. The collector’s possessing is a passionate and aesthetic form of possessing things which are valued first of all for their own sake. Collector’s activity is governed also by lust principle: collection is a reservoir of things which may give joy and pleasures of different kinds, i. e. sensual, intellectual.References
Böhme H., Fetyszyzm i kultura. Inna teoria nowoczesności, tłum. M. Falkowski, Warszawa 2012.
Cabanne P., Wielcy kolekcjonerzy, tłum. F. Buhl, Kraków 1978.
Clifford J., O kolekcjonowaniu sztuki i kultury, tłum. J. Iracka, [w:] J. Clifford, Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, tłum. E. Dżurak i in., Warszawa 2000, s. 231–267.
Dauxois J., Cesarz alchemików Rudolf II Habsburg, tłum. R. Niziołek, Kraków1997.
Drüe E., Ekscentryczność jako otwarty wyraz duchowości, [w:] Duch i dusza, red. P. Dybel, Warszawa 2001, s. 100–111.
Górnicka‑Zdziech I., Przewodnik zacnego kolekcjonera według Franciszka Starowieyskiego, Warszawa 2008.
Listri M., Le Dimore del Genio, Milano 1996.
Nietzsche F., Niewczesne rozważania, tłum. L. Staff, posł. D. Misztal, Wrocław 2003.
Norman D. A., Wzornictwo i emocje, tłum. D. Skalska‑Stefańska, Warszawa 2015.
Pomian K., Jak uprawiać historię kultury, „Przegląd Historyczny” (1995), nr 1, s. 1–13.
Pomian K., Kolekcjonerstwo i filozofia. Narodziny nowożytnego muzeum, [w:] K. Pomian, Drogi kultury europejskiej. Trzy studia, Warszawa 1996, s. 109–171.
Pomian K., Zbieracze i osobliwości. Paryż–Wenecja XVI–XVIII wiek, tłum. A. Pieńkos, Gdańsk 2012.
Riegl A., Nowoczesny kult zabytków. Jego istota i powstanie, tłum. R. Kasperowicz, [w:] Alois Riegl, Georg Dehio i kult zabytków, tłum. i wstęp R. Kasperowicz, Warszawa 2002, s. 27–70.
Sommer M., Zbieranie. Próba filozoficznego ujęcia, tłum. J. Merecki, Warszawa 2003.
Symotiuk S., „Martwa natura” jako traktat filozoficzny, „Sztuka i Filozofia” (1992), nr 5, s. 155–169.
Swieżawski S., Zbieżności metafizyki realistycznej i historiografii, [w:] Szkice filozoficzne. Romanowi Ingardenowi w darze, Warszawa–Kraków 1964, s. 267–287.
Taylor Ch., Secular age, Harvard 2009.
Waźbiński Z., Muzeum i zbiory artystyczne epoki nowożytnej. Wiek XV i XVI, Toruń 2006.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The following rules apply to copyright:
1. The author declares that he or she has full copyright to the work, and such copyright it is not limited to the extent applicable to this declaration, that the article is an original work and that it does not infringe any third-party rights.
2. The author agrees to a free-of-charge, non-exclusive and non-restricted use of the work by Pontifical University of John Paul II in Krakow i.e.:
- to record and duplicate: make copies of the work by means of printing, reprography, magnetic or digital storage;
- to circulate the original or the copies of the work (disseminate, lend or lease the original or copies thereof, publicly display, screen or make the work publicly available so that everyone is able to access it at the time and in place they wish to do so);
- to include the work in a compilation;
- the Pontifical University of John Paul II in Krakow may grant sublicenses Creative Commons Acknowledgement of authorship-Non-commercial use-Without derivative work 3.0 Poland
- the author and the title of the work will be listed,
- the place of publication (name of the periodical and an Internet link to the originally published work),
- the work will be distributed in a non-commercial way,
- no derivative works will be created.
The UPJPII Press does not waive any of its copyrights to any target group.
If you want to publish the text in Logos and Ethos, you must sign the license. However, the signing takes place at a later stage of publishing. Check the license: [license_en.pdf]