The joy of a virtuous man as the reasons for joy in the Saxon era

Authors

  • Sylwia Zydek Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu

DOI:

https://doi.org/10.15633/lie.1701

Keywords:

happiness, joy, redemption, God

Abstract

Contemporary thinking about happiness and joy specifies more precisely a lot of factors. In fact, it is said that there are plenty of “joyful movements of heart” and quite a lot of emotions generating happiness. However, to talk about such the experience and feeling happiness in the past, we should not use our matrix of mentality because people living in the past centuries mainly sought the cause of their  joy in God and salvation. And so the man of the Saxon era sought happiness in the spiritual space whereas the true joy being the only one was supposed to be his participation just after his death.
Reading different sorts of historical sources such as: sermons or trip logs, we can clearly notice that the man who lived in the eighteenth century knew that happiness could not be found in his surroundings, in his fleeting and ephemeral worldliness, but in that what anchored in God. Living in harmony with the commandments, practising virtue and asceticism were perceived as the guarantee of the achievement of real joy in the eschatological reality. However, we must not forget, that with great delight as befits the Baroque, he indulged in the pleasures of his body, organized balls and parties and did not avoid luxury and wealth.
The article is just an attempt to analyze and familiarize the issues and also to explain the reasons for happiness and joy in the Saxon era.

Author Biography

  • Sylwia Zydek, Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu
    Dr, adiunkt w Papieskim Wydziale Teologicznym we Wrocławiu, In­sty­tut Nauk Społecznych. Zainteresowania naukowe: historia mentalności, kultury (barok, oświecenie), historia Kościoła w dobie nowożytnej ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia i roli zgromadzeń zakonnych w życiu społecznym, historia wychowania. Wybrane publikacje: Reformackie wizje eschatologiczne: Klemens Bolesłwiusz (1625–1689) i Antoni Węgrzynowicz (1658–1721), [w:] Sic erat in fatis. Studia i szkice historyczne dedykowane Profesorowi Bogdanowi Rokowi, red. E. Kościk, R. Żerelik, F. Wolański, Toruń 2012; Trzy kobiety – trzy portrety (św. Brygida Szwedzka, św. Katrzyna ze Sieny, św. Teresa Benedykta od Krzyża, [w:] Portrety kobiecości, red. M. Jabłoński i in., Kraków 2014; Dialog Kościoła, rodziny i państwa jako gwarancja chrześcijańskiego wychowania na podstawie Divini illius Magistra, [w:] Wychowanie do dialogu. W poszukiwaniu modeli budowania relacji międzyludzkich, red. K. Jaworska, K. Wawrzynów, G. Sokołowski, Wrocław 2015.

References

Achremczyk S., Życie codzienne na dworze biskupa Ignacego Krasickiego, [w:] Między barokiem a oświeceniem. Radości i troski dnia codziennego, red. S. Achremczyk, Olsztyn 2006.

Dalke J. i in., Czym jest szczęście? Analiza na podstawie koncepcji Władysława Tatarkiewicza, „Analiza i Egzystencja” 21 (2013), s. 149–160.

Delumeau J., Strach w kulturze Zachodu XIV–XVIII, tłum. A. Szymanowski, Warszawa 1986.

Delumeau J., Grzech i strach. Poczucie winy w kulturze Zachodu XIII–XVIII, tłum. A. Szymanowski, Warszawa 1994.

Dumanowski J., Kwestia smaku. Kulinarne fascynacje oświecenia, [w:] Przyjemność w kulturze epoki rozumu, red. T. Kostkiewiczowa, Warszawa 2011.

Gałwiaczek T., Kształtowanie mentalności chrześcijanina w świetle kazań dominikańskich czasów saskich, Toruń 2009.

Judkowiak B., Przyjemność w teoriach dramatyczno­‑teatralnych i jej osiemnastowieczne rewizje, [w:] Przyjemność w kulturze epoki rozumu, red. T. Kostkiewiczowa, Warszawa 2011.

Kadulska I., Uroki widowiska pod obłokiem dla różnego stanu ludzi (niedziela 14 września 1788 w Łazienkach), [w:] Przyjemność w kulturze epoki rozumu, red. T. Kostkiewiczowa, Warszawa 2011.

Kaliszewski W., Poznanie natury jako źródło przyjemności. Filozoficzne i poetyckie konteksty szczęścia, [w:] Przyjemność w kulturze epoki rozumu, red. T. Kostkiewiczowa, Warszawa 2011.

Malczewski K., Dobra zabawa i rozrywka jako istotny element życia społeczno­‑kulturalnego szlachty polskiej w XVI–XVIII w., [w:] Z dziejów staropolskiej kultury i cywilizacji, red. K. Maliszewski, Lublin 2010.

Norkowska A., Miasto w literaturze. Przestrzeń przyjemności „uczciwej” i „nagannej”, red. T. Kostkiewiczowa, Warszawa 2011.

Puchowski K., Rekreacja w elitarnych szkołach Europy epoki Oświecenia, [w:] Przyjemność w kulturze epoki rozumu, red. T. Kostkiewiczowa, Warszawa 2011.

Raćko A., Osiemnastowieczna przyjemność ucztowania na dworach magnackich, [w:] Przyjemność w kulturze epoki rozumu, red. T. Kostkiewiczowa, Warszawa 2011.

Rok B., Człowiek wobec śmierci w kulturze staropolskiej, Wrocław 1995.

Rok B., Mentalność duchowieństwa polskiego w XVIII wieku, [w:] Studia z dziejów kultury i mentalności czasów nowożytnych, red. K. Matwijowski, B. Rok, Wrocław 1993.

Rok B., Opisanie podróży Wacława Sierakowskiego (1741–1806) po Europie w latach 1763–1769, [w:] Z badań nad Rzeczpospolitą w czasach nowożytnych, red. K. Matwijowki, Wrocław 2001.

Rok B., Świat kultury staropolskiej. Teksty źródłowe i studia, Toruń 2014.

Stasiewicz K., Kobiece przyjemność w XVIII w., [w:] Przyjemność w kulturze epoki rozumu, red. T. Kostkiewiczowa, Warszawa 2011.

Tatarkiewicz W., O szczęściu, Warszawa 1962.

Teofila Konstancja z Radziwiłłów Morawska, Diariusz z podróży 1773–1774, wstęp i oprac. B. Rok, Wrocław 2002.

Węgrzynowicz A., Kazań niedzielnych księga pierwsza to jest siedem trąb z objawienia Jana świętego przeciw siedmiu głównym grzechom, Kraków 1708.

Węgrzynowicz A., Kazań niedzielnych księga trzecia o czterech rzeczach ostatecznych, Warszawa 1714.

Downloads

Published

2016-07-01

Similar Articles

11-20 of 56

You may also start an advanced similarity search for this article.