Consumerism as a Mental Error

Authors

  • Joanna Mysona Byrska Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/lie.2342

Keywords:

consumerism, world of consumption, moderation

Abstract

Consumerism is an irrelevant relation towards objects and an inappropriate way of using them. For John Paul II it is an example of a mental error. A human being is and always will be a consumer – consumption is inscribed in the substance of being a men. The main concern is a relevant relation toward objects and giving an appropriate measure to the meaning of surrounding objects. One falls into consumerism when he submits his life to material goods and they begin to give meaning to his life. The order considered by John Paul II to be appropriate is reversed – instead of a men controlling objects, they are starting to prevail over him and give orientation to his life. Counteract can only practicing a virtue of moderation and wisdom.

Author Biography

  • Joanna Mysona Byrska, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
    Joanna Mysona Byrska – prof. UPJPII, dr hab., kierownik Katedry Filozofii Społecznej i Poli­tyki, Wydział Filozoficzny Uniwersytetu Pa­pies­kiego Jana Pawła II w Krakowie. Zain­te­re­so­wania: filozofia społeczna, filozofia polityki, etyka stosowana. Publikacje: Etyczne aspekty demokracji, Kraków 2012, Wykłady z etyki ogólnej, Kraków 2015, O polityce polityczności i antypolityce, Kraków 2016.

References

Bakan J., Dzieciństwo w stanie oblężenia. Łatwy cel wielkiego biznesu, Warszawa 2013.

Baudrillard J., Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury, Warszawa 2006.

Bauman Z., Straty uboczne: nierówności społeczne w epoce globalizacji, przeł. J. Hunia, Kraków 2012.

Baumann Z., Życie na przemiał, Kraków 2005.

Jan Paweł II, Encyklika Redemptor hominis, 1979.

Jan Paweł II, Encyklika Sollicitudo rei socialis, 1987.

Kant I., Uzasadnienie metafizyki moralności, przeł. M. Wartenberg, Warszawa 1984.

Lindstrom M., Zakupologia: prawda i kłamstwa o tym, dlaczego kupujemy, przeł. M. Zie­lińska, Kraków 2009.

Mysona Byrska J., The Promotion of the Infantilism Ethos in Consumer Society, „Ethics & Bioethics (in Central Europe)” 5 (2015) issue 1–2, s. 59–66.

Mysona Byrska J., Zbywatele, prekariusze i praca w świecie konsumpcji, „Filo­‑Sofija” 15 (2015) nr 29 (2/II): Z problemów współczesnej filozofii, s. 205–217.

Ritzer G., Magiczny świat konsumpcji, przeł. H. Jankowska, Warszawa 2009.

Sandel M., Czego nie można kupić za pieniądze: moralne granice rynku, przeł. A. Chromik, T. Sikora, Warszawa 2013.

Swift A., Wprowadzenie do filozofii politycznej, przeł. A. Krzynówek, Kraków 2010.

Walotek­‑Ściańska K., Homo Consumens, http://www.sbc.org.pl/Content/134276/Walotek-%C5%9Acia%C5%84ska.pdf (25.04.2017).

Żmuda B., Pułapka szczęścia współczesnego człowieka, „Logos i Ethos” 2016 nr 40 (numer specjalny), s. 41–50.

Downloads

Published

2018-02-01

Similar Articles

1-10 of 86

You may also start an advanced similarity search for this article.