Can Peter Singer’s Ethics of Impartialitybe the Philosophical Basis for Ethical Consumerism?

Authors

  • Karolin Wiśniowska Uniwersytet Jagielloński

DOI:

https://doi.org/10.15633/lie.2557

Keywords:

impartial ethics, ethical consumerism, Peter Singer, poverty, sweatshop

Abstract

The paper confronts Peter Singer’s ideal of impartial ethics with the idea of ethical consumerism. The first part shows the view of Singer concerning moral responsibility for passivity in the face of others’ suffering. The philosopher argues that an agent is responsible for not providing help to a person standing next to him in the same way as he or she is responsible for not doing it for someone on the other side of the world.
The second part describes the idea of ethical consumerism, which postulates buying things only when there is no ethical concerns to the process of their production. Sweathops are shown as an example of unethical practices. In the context of consumer’s rights, there is a depiction of consumer’s real position on the market and difficulties he meets when trying to buy ethically. The paper leads to a finding that Peter Singer’s view concerning equal responsibility for not providing help to suffering, no matter where the person is, is impossible to accept. When the consumer’s decision is taken he cannot obtain full information on the product. What is more, there is a need of similar behavior from a lot of other people and a decision from the bosses of the company to achieve change. At the end, the result of everything may be – and it happened in the past – worse for suffering people than their situation at the beginning.

Author Biography

  • Karolin Wiśniowska, Uniwersytet Jagielloński
    Karolina Wiśniowska (1993) – filozofka, studentka prawa oraz międzywydziałowych indywidualnych studiów humanistycznych na Uniwersytecie Jagiellońskim.

References

Biznes, etyka, odpowiedzialność, red. W. Gasparski, Warszawa 2013.

Główny Urząd Statystyczny, Wybrane zagadnienia rynku pracy (liczba osób z minimalnym wynagrodzeniem, samozatrudnieni, umowy zlecenia, o dzieło). Dane za 2016 rok, http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/pracujacy-zatrudnieni-wynagrodzenia-koszty-pracy/(30.08.2017).

Drapińska A., Etyka marketingu – czy marketing jest etyczny?, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu” 2 (2016) nr 41, s. 229–239.

Filek J., Etyka. Reinterpretacja, Kraków 2014.

Friedman M., Consumer Boycotts. Effecting Change through the Marketplace and the Media, New York 1999, s. 159–181.

von Hayek F. A., Konstytucja wolności, w: Odkrywając wolność. Przeciw zniewoleniu umysłów, red. L. Balcerowicz, Poznań 2012, s. 227–269.

Kalajtzidis J., Ethics of Social Consequences and Ethical Issues of Consumption, „Human Affairs” 2017 nr 27, s. 167–177.

Kant I., Uzasadnienie metafizyki moralności, Warszawa 2002.

Lewicka-Strzałecka A., Odpowiedzialność moralna w życiu gospodarczym, Warszawa 2006.

McNamara R. S., Nairobi speech, http://www.juerg-buergi.ch/resources/Archiv/Entwicklungspolitik-Archiv/Dokumente-zur-Entwicklungspolitik/McNamara_Nairobi_speech.pdf (30.08.2017).

Mill J. S., Utylitaryzm, w: J. S. Mill, Utylitaryzm; O wolności, Warszawa 2005, s. 3–87.

von Mises L., Mentalność antykapitalistyczna, tłum. J. M. Małek, Warszawa 2012.

European Union Agency for Fundamental Rights, Severe Labour Exploitation: Workers Moving within or into the European Union States’ Obligations and Victims’ Rights, http://fra.europa.eu/en/publication/2015/severe-labour-exploitation-workers-moving-within-or-european-union (30.08.2017).

World Bank, Causes of Poverty and a Framework for Action, https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/11856/9780195211290_ch02.pdf (30.08.2017).

World Bank, Poverty and shared prosperity 2016. Taking on inequality. Key Findings, https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/25078/210958KeyFindings.pdf (30.08.2017).

Clean Clothes Campaign, Country profile: Poland, https://cleanclothes.org/livingwage/europe/country-profiles/poland/view (30.08.2017).

Singer P., Etyka praktyczna, tłum. A. Sagan, Warszawa 2007.

Singer P., The Most Good You Can Do: How Effective Altruism Is Changing Ideas about Living Ethically, The Text Publishing Company, Melbourne 2016.

Sweatshop, English Oxford Living Dictionaries, https://en.oxforddictionaries.com/definition/sweatshop (30.08.2017).

Szutta N., Utylitaryzm wobec krytyki etyków cnót, „Diametros” 2017 nr 11, s. 40–60.

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. 1964 Nr 16 poz. 93 z późn. zm.).

http://www.worldbank.org/en/topic/poverty/overview#1 (30.08.2017).

http://www.ethicalconsumer.org/shoppingethically/whybuyethical.aspx (30.08.2017).

https://europa.eu/european-union/topics/consumers_pl (30.08.2017).

https://www.facebook.com/groups/1638940739682522/ (30.08.2017).

http://www.ethicalconsumer.org/ (30.08.2017).

Downloads

Published

2018-10-15

Issue

Section

Articles

Similar Articles

11-20 of 110

You may also start an advanced similarity search for this article.