What If… One Tried Not to Commit a Naturalistic Fallacy?

Authors

  • Michał Dudek Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/lie.3433

Keywords:

metaethics, George Edward Moore, naturalistic fallacy, avoidance of naturalistic ­fallacy, interpersonal communication

Abstract

The paper discusses possible consequences of avoiding naturalistic fallacy (NF) in interpersonal communication. The hypothetical conversation between two subjects (X and Y) about an object (α) is outlined and its variants are specified. In the variant 1, X states that α is good and Y asks question, why it is good. X says that α is good, because, e.g., it is economically effective. This can be regarded, according to basically understood Moore’s view, as an instance of NF. In the variant 2, X avoids answering the Y’s question. X is saying only ‘α is good and that’s it!’, which can be interpreted as a reference to Moorean self-evidence category. Although X avoids NF, it impairs a conversation. One can also avoid NF through: not asking ‘why α is good?’ (variant 3) or not using word ‘good’ (variant 4). Analysis of all variants shows that avoiding NF can have troublesome consequences because of, i.a., common use of the word ‘good’ or frequent need to justify statements about goodness of some object. Those consequences seem to be independent from the mere evaluation of Moore’s argumentation about NF, e.g., a controversy whether NF is a real fallacy or only a consequence of Moore’s assumptions regarding, i.a., definitions.

Author Biography

  • Michał Dudek, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

    Michał Dudek – doktor nauk prawnych, adiunkt w Katedrze Socjologii Prawa Wydziału Prawa i Administracji UJ. Autor monografii Komunikowanie prawa w dobie pluralizmu kulturowego (Kraków 2014), współredaktor kilku prac zbiorowych (ostatnio, z Piotrem Eckhardtem i Marcinem Wróblem, Przestrzenny wymiar prawa, Kraków 2018) oraz publikacji dotyczących m.in. polityki i aksjologii prawa, wizualności i prawa oraz technologii i prawa.

References

Allen G. O., From the „Naturalistic Fallacy” to the Ideal Observer Theory, „Philosophy and Phenomenological Research” 30 (1970) no. 4, s. 533–549.

Baldwin T., G. E. Moore. The Arguments of the Philosophers, London 1999.

Baumrin B. H., Is There a Naturalistic Fallacy?, „American Philosophical Quarterly” 5 (1968) no. 2, s. 79–89.

Brożek A., Błąd naturalistyczny z metodologicznego punktu widzenia, w: A. Brożek, B. Brożek, J. Stelmach, Fenomen normatywności, Kraków 2013, s. 153–177.

Bruening W. H., Moore and „Is-Ought”, „Ethics” 81 (1971) no. 2, s. 143–149.

Clark P., The Meaning of „Good’ and the Possibility of Value, „Philosophical Studies: An International Journal for Philosophy in the Analytic Tradition” 108 (2002) no. 1/2, s. 31–38.

Diggs B. J., On Defining „Good”, „The Journal of Philosophy” 54 (1957) no. 15, s. 457–466.

Edel A., Further on Good and Its Structure, „The Journal of Philosophy” 27 (1930) no. 26, s. 701–708.

Fisher J. J., On Defining Good, „The Journal of Philosophy” 51 (1954) no. 23, s. 730–736.

Frankena W. K., The Naturalistic Fallacy, „Mind. New Series” 48 (1939) no. 192, s. 464–477.

Gauthier D. P., Moore’s Naturalistic Fallacy, „American Philosophical Quarterly” 4 (1967) no. 4, s. 315–320.

Geiger G. R., A Note on the Naturalistic Fallacy, „Philosophy of Science” 16 (1949) no. 4, s. 336–342.

Glassen P., Moore and the Indefinability of Good, „The Journal of Philosophy” 55 (1958) no. 10, s. 430–435.

Hartman R. S., The Definition of Good: Moore’s Axiomatic of the Science of Ethics, „Proceedings of the Aristotelian Society. New Series” 65 (1964–1965), s. 235–256.

Hutchinson B., G. E. Moore’s Ethical Theory. Resistance and Reconciliation, Cambridge 2004.

Jedynak S., Błąd naturalistyczny, „Etyka” 2 (1967), s. 289–297.

Jurkiewicz J., Byt a powinność jako relacja egzystencjalna i formalno-analityczna, „Czasopismo Filozoficzne” 6 (2010), s. 13–32.

Kolnai A., The Ghost of the Naturalistic Fallacy, „Philosophy” 55 (1980) no. 211, s. 5–16.

Kovesi J., „Principia Ethica” Re-examined: The Ethics of a Proto-logical Atomism, „Philosophy” 59 (1984) no. 228, s. 157–170.

Kurek Ł., Naturalistic Fallacy, „Polish Law Review” 3 (2017) no. 1, s. 242–258.

Kurek Ł., Zarzut błędu naturalistycznego i jego wpływ na dwudziestowieczną metaetykę, w: Naturalizm prawniczy. Stanowiska, red. J. Stelmach, B. Brożek, Ł. Kurek, K. Eliasz, Warszawa 2015, s. 94–111.

Lewy C., G. E. Moore on the Naturalistic Fallacy, w: G. E. Moore. Essays in Retrospect, ed. A. Ambrose, M. Lazerowitz, London 1970, s. 292–303.

Miller A., Contemporary Metaethics. An Introduction, Cambridge 20132.

Moore G. E., Zasady etyki, tłum. C. Znamierowski, Warszawa 2003.

Niemczuk A., Błąd teoretyzmu w aksjologii, „Kultura i Wartości” 3 (2012), s. 7–35.

Nielsen K., Covert and Overt Synonymity: Brandt and Moore and the „Naturalistic Fallacy”, „Philosophical Studies: An International Journal for Philosophy in the Analytic Tradition” 25 (1974) no. 1, s. 51–56.

Shaw W. H., Moore on Right and Wrong. The Normative Ethics of G. E. Moore, Dordrecht 1995.

Solomon J., Is the Conception of „Good” Undefinable?, „Proceedings of the Aristotelian Society. New Series” 6 (1905–1906), s. 128–140.

Stratton-Lake P., G. E. Moore: „Principia Ethica”, w: Central Works of Philosophy Volume 4. The Twentieth Century: Moore to Popper, ed. J. Shand, Chesham 2006, s. 20–37.

Sylvester R. P., The Moral Philosophy of G. E. Moore, ed. R. Perkins, Jr., R. W. Sleeper, Philadelphia 1990.

Williams D. C., The Definition of Yellow and of Good, „The Journal of Philosophy” 27 (1930) no. 19, s. 515–527.

Williams D. C., The Meaning of „Good”, „The Philosophical Review” 46 (1937) no. 4, s. 416–423.

Załuski W., Błąd naturalistyczny, w: Studia z filozofii prawa, t. 2, red. J. Stelmach, Kraków 2003, s. 111–121.

Downloads

Published

2019-11-15

Issue

Section

Articles

Similar Articles

11-20 of 20

You may also start an advanced similarity search for this article.