Body and Corporeality in the Virtual World on the Example of Advertising, art and Social Media (Selected Problems)

Authors

  • Urszula Żydek-Bednarczuk Uniwersytet Śląski

DOI:

https://doi.org/10.15633/lie.3580

Keywords:

virtual body, advertising, body art, the Porcelain Butterflies community

Abstract

The purpose of the article is reflection on the body and corporeality appearing on the Internet. This topic is subordinated to contemporary ideologies, so it sets the way of thinking of modern people, new trends, fashions, activities and functioning of the entire axiological system. The body and corporeality are subject to contemporary ideologies: the ideology of consumerism, the ideology of individualism, the ideology of fun and ludicity, the ideology of everyday life and the ideology of transparency. The body presented in the advertisement, the body in art based on Stelarc’s cases and the body presented on the Porcelain Butterflies portal were selected for analysis. The considerations are ­accompanied by ethical and axiological reflection.

Author Biography

  • Urszula Żydek-Bednarczuk, Uniwersytet Śląski

    Urszula Żydek-Bednarczuk – profesor zwyczajny dr hab. w Instytucie Nauk o Kulturze w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Członek międzynarodowego zespołu badawczego CultMedia. Zainteresowania: kultura i media, komunikacja kulturowa, glottodydaktyka, pragmatyka, lingwistyka tekstu. Najważniejsze publikacje: Struktura tekstu rozmowy potocznej (1994); Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu (2005); Spotkanie kultur. Komunikacja i edukacja międzykulturowa w glotto-
    dydaktyce (2015); cykl artykułów w Network Cultural Diversity and New Media, Berlin 2005, 2006, 2008, 2010, 2011, 2013, 2015, 2017.

References

Baudrillard J., Społeczeństwo konsumpcyjne: jego mity i struktury, tłum. S. Królak, Warszawa 2006.

Bauman Z., Konsumowanie życia, tłum. M. Wyrwas-Wiśniewska, Kraków 2009.

Bauman Z., Kultura w płynnej nowoczesności, Warszawa 2011.

Bez tabu i bez cenzury. Porcelanowe motyle, https://www.goldenline.pl/grupy/Zainteresowania/bez-tabu-i-bez-cenzury/porcelanowe-motyle,1657960/ (10.12.2019).

Biskupski Ł., Nieznośna lekkość bytu. O Sterlacu i metaforze ciała w świecie postbiologicznym, http://e-splot.pl/index.php?pid=magazyn&id=1 (10.12.2019).

Brzozowska P., Moda na anoreksję. Ruch proana rośnie w siłę, a my nie umiemy go zatrzymać, https://kobieta.wp.pl/moda-na-anoreksje-ruch-pro-ana-rosnie-w-sile-a-my-nie-umiemy-go-zatrzymac-6177364808443521a (10.12.2019).

Hirszfeld A., Mięso, metal i kod. Rozmowa z Stelarkiem, https://www.dwutygodnik.com/artykul/5263-mieso-metal-i-kod.html (10.12.2019).

Kita M., Dyskurs prasowy, w: Style współczesnej polszczyzny: przewodnik po stylistyce polskiej, red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk, Kraków 2013, s. 235–247.

Kluszczyński R. W., Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów, Kraków 2002.

Kluszczyński R. W., Sztuka interaktywna: od dzieła – instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa 2010.

Kowalczyk S., Ciało człowieka w refleksji filozoficznej, Lublin 2009.

Lewiński P. H., Retoryka reklamy, Wrocław 1999.

McLuhan M., Wybór tekstów, red. E. McLuhan, F. Zingrone, tłum. E. Różalska, J. M. Stokłosa, Poznań 2001.

Ożóg K., Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku: wybrane zagadnienia, Rzeszów 2007.

Pro-ana w dążeniu do ideału, https://pro-ana-notperfectlife.blogi.pl/ (10.12.2019).

Sakson-Obada O., Trauma jako czynnik ryzyka dla zaburzeń Ja cielesnego, „Przegląd Psychologiczny” 52 (2009) nr 3, s. 309–326.

Skowronek K., Skowronek B., Ideologia przekazu telewizyjnego (na przykładzie stacji telewizyjnej AXN), w: Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych: język, edukacja, semiotyka, red. M. Filiciak, Warszawa 2009, s. 314–327.

Szczęsna E., Poetyka reklamy, Warszawa 2001.

Zawojski P., Destrukcja versus wspomaganie ciała w cyberprzestrzeni. Przypadek Stelarca, http://www.zawojski.com/2006/04/19/destrukcja-versus-wspomaganie-ciala-w-cyberprzestrzeni-przypadek-stelarca/ (10.12.2019).

Zierkiewicz E., Kowalczyk I., Konsumentka czy konsumowana? Kobieta do zjedzenia w prasie kobiecej, „Kultura Popularna” 2002 nr 2, s. 6.

Downloads

Published

2020-04-30

Similar Articles

1-10 of 68

You may also start an advanced similarity search for this article.