Agon of interpretation. The role of struggle and competition in Hans-Georg Gadamer’s hermeneutics in relation to Friedrich Nietzsche’s “Homer’s Contest”
DOI:
https://doi.org/10.15633/lie.30204Keywords:
Hans-Georg Gadamer, Friedrich Nietzsche, philosophical hermeneutics, agon, rivalry, educationAbstract
The article discusses the role of struggle and rivalry (agon) in the philosophical hermeneutics of Hans-Georg Gadamer. The german philosopher identified the Greek ideal of education as one of the important sources of his concept. Analysing selected aspects of Plato’s pedagogy and the relationship between rhetoric and sophistry, he clearly acknowledges the value of struggle, provided that it is a self-improving struggle with oneself or a struggle for truth and goodness. He thus proposes alternative to Nietzsche’s model, offering a dialogical model of hermeneutics. Nietzsche sees rivalry as the main culture-forming factor of the ancient world. Ultimately, Gadamer, in his analysis of Hegel’s categories of domination and slavery, rejects struggle as the cause of a possible misinterpretation.
References
Acampora C. D., Contesting Nietzsche, Chicago 2013, https://doi.org/10.7208/chicago/9780226923918.001.0001.
Arystoteles, Retoryka. Retoryka dla Aleksandra. Poetyka, tłum. H. Podbielski, Warszawa 2008.
Biały F., Koncepcje demokracji agonistycznej, Poznań 2018.
Bloom H., Lęk przed wpływem. Teoria poezji, tłum. A. Bielik-Robson, M. Szuster, Kraków 2002.
Bloom H., Agon. Towards a theory of revisionism, New York–Oxford 1982.
Gacia T., Agonistyka jako topos w pismach Tertuliana, „Vox Patrum” 38 (2000), s. 415–426, https://doi.org/10.31743/vp.7266.
Gadamer H.-G., Apologia sztuki leczenia, tłum. A. Przyłębski, w: H.-G. Gadamer, O skrytości zdrowia, Poznań 2011, s. 47–60.
Gadamer H.-G., Doświadczenie cielesności a możliwość obiektywizacji, tłum. A. Przyłębski, w: H.-G. Gadamer, O skrytości zdrowia, Poznań 2011, s. 91–105.
Gadamer H.-G., Dramat Zaratustry, tłum. G. Sowinski, w: Nietzsche 1900–2000, red. A. Przybysławski, Kraków 1997, s. 118–135.
Gadamer H.-G., Hegels Dialektik. Sechs hermeneutische Studien, Tübingen 1980.
Gadamer H.-G., Idea dobra w dyskusji między Platonem i Arystotelesem, tłum. Z. Nerczuk, Kęty 2002.
Gadamer H.-G., Koło jako struktura rozumienia, tłum. G. Sowinski, w: Wokół rozumienia. Studia i szkice z hermeneutyki, red. G. Sowinski, Kraków 1993, s. 227–234.
Gadamer H.-G., Pochwała teorii, tłum. A. Mergler, w: H.-G. Gadamer, Teoria, etyka, edukacja. Eseje wybrane, Warszawa 2008, s. 20–38.
Gadamer H.-G., Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, tłum. B. Baran, Warszawa 2007.
Gadamer H.-G., Przyjaźń i poznanie siebie. O roli przyjaźni w greckiej etyce, tłum. A. Mergler, w: H.-G. Gadamer, Teoria, etyka, edukacja. Eseje wybrane, Warszawa 2008, s. 143–156.
Gadamer H.-G., Wiek filozofii. Rozmowy z Riccardem Dottorim, tłum. J. Wilk, Wrocław 2009.
Gadamer H.-G., Wychowanie jest wychowaniem siebie, tłum. P. Sosnowska, w: H.-G. Gadamer, Teoria, etyka, edukacja. Eseje wybrane, Warszawa 2008, s. 258–270.
Grondin J., Gadamer’s experience and theory of education. Learning that the other may be right, w: Education, dialogue and hermeneutics, ed. P. Fairfield, London 2011, s. 5–20.
Grondin J., Wprowadzenie do hermeneutyki filozoficznej, tłum. L. Łysień, Kraków 2007.
Hegel G. W. F., Fenomenologia ducha, tłum. Ś. F. Nowicki, Warszawa 2003.
Kotarbiński T., Erystyka jako poszczególny przypadek teorii walki, w: T. Kotarbiński, Hasło dobrej roboty, Warszawa 1984, s. 137–147.
Kotarbiński T., Problematyka ogólnej teorii walki, w: T. Kotarbiński, Hasło dobrej roboty, Warszawa 1984, s. 125–136.
Markowski M. P., Nietzsche. Filozofia interpretacji, Kraków 1997.
Nietzsche F., Rywalizacja Homera, tłum. B. Baran, w: F. Nietzsche, Pisma pozostałe 1862–1875, Kraków 1993, s. 81–92.
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu: w przekładzie z języków oryginalnych, Poznań 1991.
Platon, Państwo. Prawa, tłum. W. Witwicki, Kęty 1999.
Ricœur P., Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie, tłum. S. Cichowicz, E. Bieńkowska, Warszawa 1985.
Rorty R., Przygodność, ironia i solidarność, tłum. W. J. Popowski, Warszawa 1996.
Rosen S., Hermeneutics as politics, Oxford 1987.
Sznajder P., Gadamer jako nihilista niespełniony? Głos krytyczny w sprawie Gianniego Vattima nihilistycznej interpretacji hermeneutyki, „The Polish Journal of Aesthetics” (2018) nr 1, s. 27–40.
Tuncel Y., Agon in Nietzsche, Milwaukee, Wisconsin 2013.
Vattimo G., Nietzsche i hermeneutyka współczesna, tłum. A. Zawadzki, M. Surma-Gawłowska, „Przestrzenie Teorii” (2007) nr 7, s. 335–346, https://doi.org/10.14746/pt.2007.7.21.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The following rules apply to copyright:
1. The author declares that he or she has full copyright to the work, and such copyright it is not limited to the extent applicable to this declaration, that the article is an original work and that it does not infringe any third-party rights.
2. The author agrees to a free-of-charge, non-exclusive and non-restricted use of the work by Pontifical University of John Paul II in Krakow i.e.:
- to record and duplicate: make copies of the work by means of printing, reprography, magnetic or digital storage;
- to circulate the original or the copies of the work (disseminate, lend or lease the original or copies thereof, publicly display, screen or make the work publicly available so that everyone is able to access it at the time and in place they wish to do so);
- to include the work in a compilation;
- the Pontifical University of John Paul II in Krakow may grant sublicenses Creative Commons Acknowledgement of authorship-Non-commercial use-Without derivative work 3.0 Poland
- the author and the title of the work will be listed,
- the place of publication (name of the periodical and an Internet link to the originally published work),
- the work will be distributed in a non-commercial way,
- no derivative works will be created.
The UPJPII Press does not waive any of its copyrights to any target group.
If you want to publish the text in Logos and Ethos, you must sign the license. However, the signing takes place at a later stage of publishing. Check the license: [license_en.pdf]