Solidarność w tradycji klasycznej
DOI:
https://doi.org/10.15633/lie.2359Słowa kluczowe:
solidarność, przyjaźń obywatelska, wspólne działanie, Hanna Arendt, ArystotelesAbstrakt
Solidarność jest „cudem”. Zasługuje ona na takie miano nie tylko ze względu na relatywną rzadkość nieinstrumentalnej, spontanicznej i pełnej ufności współpracy we współczesnych zatomizowanych społeczeństwach, lecz także ze względu na swój niewytłumaczalny i niezmiennie fascynujący fundament: ludzką wolność. Artykuł opisuje naturę „cudów” na przykładzie dwóch klasycznych tradycji myśli europejskiej: antycznej i judeochrześcijańskiej. Obraz solidarności wyłaniający się z tej analizy dowodzi, że solidarność jest źródłowo i nieredukowalnie fenomenem liberalnym, a więc ufundowanym na wolności i pomnażającym wolność.Bibliografia
Arendt H., On Revolution, London 2006.
Arendt H., The Life of the Mind, San Diego 1981.
Arendt H., Between Past and Future, New York 1961.
Arendt H., The Human Condition, Chicago 1958.
Aristotle, Nicomachean Ethics, trans. W. D. Ross, Oxford 2009.
Augustine, The Confessions of St. Augustine, New York 1960.
Camus A., The Myth of Sisyphus, and Other Essays, New York 1991.
Cicero, Laelius on Friendship, Barnsley 1991.
Durkheim É., The Division of Labor in Society, London 1997.
Fromm E., Escape form Freedom, New York 1994.
Giddens A., The consequences of Modernity, Stanford 1990.
Hardin R., Trust, Cambridge 2006.
Homer, The Iliad, London 1998.
Jonas H., The Concept of God after Auschwitz: A Jewish Voice, “Journal of Religion” 67 (1987), p. 1–13.
Kahmenan D., Thinking Past and Slow, New York 2011.
Kant I., Groundwork for the Metaphysics of Morals, Cambridge 1995.
Kierkegaard S., Fear and Trembling, London 1986.
Manent P., Metamorphoses of the City: On the Western Dynamic, Cambridge 2013.
Margalit A., The Decent Society, Cambridge 1996.
Nagel Th., Possibility of Altrusim, Princeton 1969.
Plato, Symposium, trans. B. Jowett, URL=http://classics.mit.edu/Plato/symposium.html (19.01.2018).
Putnam R. D., Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community, New York 2000.
Putnam R. D., Making Democracy Work: Civic Traditions in Modern Italy, Princeton 1993.
Rorty R., Contingency, Irony and Solidarity, Cambridge 1989.
Wojtyła K., Osoba i czyn, Kraków 1969.
Zagajewski A., Solidarity, Solitude: Essays,
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
W kwestii praw autorskich obowiązują następujące zasady:
1. Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
2. Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
3. Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).