Man and the natural world
DOI:
https://doi.org/10.15633/lie.3472Słowa kluczowe:
environmental ethics, biocentrism, species egalitarianismAbstrakt
The paper takes up Paul W. Taylor’s theses (beliefs) concerning the relations between human beings and the environment. First thesis sets forth that humans are members of the Earth community of life; second, humans are interrelated with other species; third, all organisms are teleological centers of life tending to fulfill their inner good; fourth, humans are equal with other living creatures. These theses are analyzed in-depth and critically assessed. Most controversial is the last belief. It implies that all living creatures have the same value and should be treated equally. The paper shows that these assertions are not viable. More realistic is the idea that natural living creatures differ as far as their values are concerned. Hence, in the paper is undertaken an attempt to figure out a method of disclosing these axiological differences, starting from a personalist model describing mutual relations between anthropology and ethics.
Bibliografia
Arystoteles, Etyka nikomachejska, trans. D. Gromska, Warszawa 2000.
Callicott J. B., Environmental Ethics, [in:] Encyclopedia of Bioethics, ed. S. G. Post, vol. 2, New York 2003, pp. 757–776.
Galewicz W., O dobru drzew i ekologicznej reformie utylitaryzmu, [in:] Świadomość środowiska, ed. W. Galewicz, Krakow 2006.
Lee P., George R. P., Body-Self Dualism on Contemporary Ethics and Politics, New York 2008.
Merecki J., Naturalizm etyczny. Błąd naturalistyczny, [in:] Powszechna encyklopedia filozofii, ed. A. Maryniarczyk, vol. 7, Lublin 2006.
Schmidtz D., Are All Species Equal?, [in:] Environmental Ethics. What really Matters, What really Works, ed. D. Schmidtz, E. Willott, New York 2002.
Styczeń T., Antropologia a etyka, [in:] T. Styczeń, W drodze do etyki, Lublin 1984, pp. 121–130.
Taylor P. W., Respect for Nature. A Theory of Environmental Ethics, Princeton 1986.
Taylor P. W., The Ethics of Respect for Nature, „Environmental Ethics”, vol. 3, 1981, pp. 197–218.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Grzegorz Hołub
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
W kwestii praw autorskich obowiązują następujące zasady:
1. Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
2. Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
3. Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).