Progresywne stworzenie jako trzecia droga w sporze o ewolucję
DOI:
https://doi.org/10.15633/ps.3912Słowa kluczowe:
kreacjonizm, ewolucjonizm, stworzenie, Księga Rodzaju, nauka, wiaraAbstrakt
Od chwili pojawienia się nowożytnej teorii ewolucji Karola Darwina chrześcijanie zmagają się z odpowiedzią na pytanie o pochodzenie gatunków. Darwin zanegował bowiem klasyczne podejście chrześcijańskie, zgodnie z którym gatunki zostały stworzone osobno na przestrzeni czasu. Po Darwinie w kręgach chrześcijańskich ukształtowały się dwie przeciwstawne teorie. Pierwsza z nich to kreacjonizm młodej Ziemi, druga to teistyczny ewolucjonizm. Obie teorie mają swoje istotne wady. Dlatego należy zaproponować trzecią drogę, czyli progresywne stworzenie. W tym ujęciu najlepiej godzi się wymagania współczesnej nauki i tradycyjnej teologii w kwestii wyjaśniania początków świata, gatunków i człowieka.
Bibliografia
Adams F.C., Laughlin G., A Dying Universe: the Long-Term Fate and Evolution of Astrophysical Objects, „Reviews of Modern Physics” 69 (1997) no. 2, s. 337–372, doi:10.1103/RevModPhys.69.337.
Axe D., Estimating the Prevalence of Protein Sequences Adopting Functional Enzyme Folds, „Journal of Molecular Biology” 341 (2004) no. 1, s. 1295–1315.
Axe D., Mały silniczek Darwina, który nie mógł, „Fronda” 2013 nr 67, s. 129–141.
Behe M., Darwin Devolves: The New Science About DNA That Challenges Evolution, HarperOne 2019.
Chaberek M., Classical Metaphysics and Theistic Evolution: Why Are They Incompatible?, „Studia Gilsoniana” 8 (2019) no. 1, s. 47–81.
Chaberek M., Czy św. Augustyn był teistycznym ewolucjonistą?, „Studia Philosophiae Christianae” 49 (2013), s. 5–23.
Chaberek M., Kościół a ewolucja, Warszawa 2012.
Chaberek M., Pochodzenie człowieka. O filozoficznych problemach hominizacji, w: Spór o początek i koniec życia ludzkiego, Lublin 2015, s. 221–255.
Chaberek M., Tomasz z Akwinu a teistyczny ewolucjonizm, „Zeszyty Naukowe KUL” 59 (2016) nr 1 (233), s. 59–82.
Chaberek M., Św. Tomasz z Akwinu a ewolucja, Kęty 2019.
Darwin Ch., The Origin of Species, wyd. 1, London 1859.
Darwin E., Zoonomia or the Laws of Organic Life, 3rd, Boston 1809.
Darwin K., O powstawaniu gatunków drogą doboru naturalnego, czyli o utrzymywaniu się doskonalszych ras w walce o byt, tekst pol. na podst. przekł. S. Dicksteina i J. Nusbauma, oprac. J. Popiołek, M. Yamazaki, Warszawa 2009.
Dembski W., The Design Revolution, Nottingham 2004.
Enchiridion Biblicum, Editio Quarta, Romae 1965.
Gauger A., Axe D., The Evolutionary Accessibility of New Enzyme Functions: A Case Study from the Biotin Pathway, „Bio-complexity” 1 (2011), s. 1–17.
Meyer S., Darwin’s Doubt, HarperOne 2013.
Nagel Th., Mind and Cosmos: Why the Materialist neo-Darwinian Conception of Nature is Almost Certainly False, Oxford, New York 2012.
Ross H., Creation and Time, Colorado Springs 1994.
Słownik hebrajski, http://lexiconcordance.com/hebrew/3117.html (2.12.2019).
Życiński J., Bóg i ewolucja, Lublin 2002.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.