Progressive Creation as the Third Way in the Debate over Evolution

Authors

  • Michał Chaberek Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.15633/ps.3912

Keywords:

creationism, evolutionism, creation, Genesis, science, faith

Abstract

Ever since Charles Darwin proposed his evolutionary theory, Christians of different denominations have been struggling with the question regarding the origin of species. Darwin challenged the traditional Christian belief that species were created separately over time that Genesis calls the six days. After Darwin, two opposite theories have been formulated within Christianity: one of them is young Earth creationism the other theistic evolution. Unfortunately, both theories encounter serious problems. For this reason we postulate a third way, a theory called progressive creation. This concept meets the requirements of both modern science and traditional Christian theology.

Author Biography

  • Michał Chaberek, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
    Michał Chaberek OP – doktor teologii fundamentalnej, specjalizuje się w teologii stworzenia, badaniu relacji nauki i wiary oraz zagadnień związanych z teorią ewolucji. Współpracuje z Discovery Institute w Seattle oraz Fundacją En Arche. Opublikował między innymi: Kościół a ewolucja (Warszawa 2012), Stworzenie czy ewolucja? Dylemat katolika (Warszawa 2014) oraz Święty Tomasz z Akwinu a ewolucja (Warszawa 2019).

References

Adams F.C., Laughlin G., A Dying Universe: the Long-Term Fate and Evolution of Astrophysical Objects, „Reviews of Modern Physics” 69 (1997) no. 2, s. 337–372, doi:10.1103/RevModPhys.69.337.

Axe D., Estimating the Prevalence of Protein Sequences Adopting Functional Enzyme Folds, „Journal of Molecular Biology” 341 (2004) no. 1, s. 1295–1315.

Axe D., Mały silniczek Darwina, który nie mógł, „Fronda” 2013 nr 67, s. 129–141.

Behe M., Darwin Devolves: The New Science About DNA That Challenges Evolution, HarperOne 2019.

Chaberek M., Classical Metaphysics and Theistic Evolution: Why Are They Incompatible?, „Studia Gilsoniana” 8 (2019) no. 1, s. 47–81.

Chaberek M., Czy św. Augustyn był teistycznym ewolucjonistą?, „Studia Philosophiae Christianae” 49 (2013), s. 5–23.

Chaberek M., Kościół a ewolucja, Warszawa 2012.

Chaberek M., Pochodzenie człowieka. O filozoficznych problemach hominizacji, w: Spór o początek i koniec życia ludzkiego, Lublin 2015, s. 221–255.

Chaberek M., Tomasz z Akwinu a teistyczny ewolucjonizm, „Zeszyty Naukowe KUL” 59 (2016) nr 1 (233), s. 59–82.

Chaberek M., Św. Tomasz z Akwinu a ewolucja, Kęty 2019.

Darwin Ch., The Origin of Species, wyd. 1, London 1859.

Darwin E., Zoonomia or the Laws of Organic Life, 3rd, Boston 1809.

Darwin K., O powstawaniu gatunków drogą doboru naturalnego, czyli o utrzymywaniu się doskonalszych ras w walce o byt, tekst pol. na podst. przekł. S. Dicksteina i J. Nusbauma, oprac. J. Popiołek, M. Yamazaki, Warszawa 2009.

Dembski W., The Design Revolution, Nottingham 2004.

Enchiridion Biblicum, Editio Quarta, Romae 1965.

Gauger A., Axe D., The Evolutionary Accessibility of New Enzyme Functions: A Case Study from the Biotin Pathway, „Bio-complexity” 1 (2011), s. 1–17.

Meyer S., Darwin’s Doubt, HarperOne 2013.

Nagel Th., Mind and Cosmos: Why the Materialist neo-Darwinian Conception of Nature is Almost Certainly False, Oxford, New York 2012.

Ross H., Creation and Time, Colorado Springs 1994.

Słownik hebrajski, http://lexiconcordance.com/hebrew/3117.html (2.12.2019).

Życiński J., Bóg i ewolucja, Lublin 2002.

Downloads

Published

2021-04-30

Similar Articles

21-30 of 114

You may also start an advanced similarity search for this article.