Godność osoby ludzkiej podstawą odpowiedzialności za ekologię w „Laudato si’” i „Fratelli tutti”

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15633/ps.26210

Słowa kluczowe:

ekologia, Franciszek, godność, nawrócenie

Abstrakt

Badania treści encyklik papieskich Laudato si’ i Fratelli tutti pozwalają na następujące konstatacje. Po pierwsze, Franciszek patrzy na ekologię zgodnie z hermeneutyką ciągłości, to znaczy podejmuje nauczanie Jana Pawła II na temat ekologii ludzkiej i rozwija je, pisząc o ekologii integralnej. Po drugie, Franciszek zauważa, że ekologia integralna domaga się troski o środowisko ze strony poszczególnych osób, instytucji, narodów i społeczności międzynarodowych. Po trzecie, zdaniem Franciszka, to nie sam rozwój technologiczny przyczynia się do niszczenia świata, ale brak gotowości człowieka do samoograniczenia. Konsumpcjonizm, który idzie w parze z „kulturą odrzucenia” domaga się nawrócenia. Nawrócenie to jest niezbędne zarówno w przypadku osób wierzących, jak i niewierzących. Papież adresuje swój apel do wszystkich ludzi, dlatego że są ludźmi, obywatelami stworzonego świata. Człowiek jako stworzenie Boże jest połączony z innymi stworzeniami, jednakże fakt, że jest stworzony na obraz i podobieństwo Boga, decyduje o jego wyjątkowej godności. Z niej zaś wynika odpowiedzialność za resztę stworzenia zgodnie z poleceniem „czyńcie sobie ziemię poddaną (Rdz 1, 28). Ludzka troska o stworzenie może być rozpatrywana na płaszczyznach: ekologii, ekologii ludzkiej i ekologii integralnej. Ponadto fakt zaniedbań człowieka wobec stworzenia domaga się omówienia nawrócenia ekologicznego. Człowiek powinien troszczyć się o stworzenie, ponieważ swoją naturą rozumną je przewyższa. Nawrócenie ekologiczne wpisuje się w dzieło nowej ewangelizacji w Kościele i łączy się z przekształcaniem świadomości współczesnego człowieka zgodnie z Dobrą Nowiną Jezusa Chrystusa przypominaną przez papieża Franciszka. 

Biogram autora

  • Wiesław Pieja - Tarnowska Szkoła Wyższa

    Ks. Wiesław Pieja – prezbiter diecezji tarnowskiej, ur. 1964 roku w Rzeszowie. Studia specjalistyczne na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II z zakresu psychoterapii i poradnictwa dla duchowieństwa, doktorat z teologii na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie. Temat rozprawy doktorskiej Moralna ocena obojętności religijnej w nauczaniu Jana Pawła II. Były prezes Poradni specjalistycznej „Arka” w Bochni i Dębicy. Od 2007 roku proboszcz parafii rzymsko-katolickiej w Okocimiu. Zakres zainteresowań naukowych: etyka, etyka zawodowa, filozofia moralności, teologia dialogu. Należy do Stowarzyszenia Moralistów Teologów w Polsce. Prowadzi wykłady z etyki i etyki  zawodowej w Tarnowskiej Szkole Wyższej.

Bibliografia

Benedykt XVI, Caritas in veritate.

Benedykt XVI, Deus caritas est.

Bortkiewicz P., Grzech ekologii: pomijanie porządku stworzenia i Stwórcy, w: Ekologia a duchowość chrześcijańska, red. S. Niziński, Poznań 2009, s. 94–104.

Dańczak A., Kreatywne przeżywanie natury — teologiczne podstawy duchowości ekologicznej, „Ateneum Kapłańskie” 155 (2010) z. 1 (608), s. 126–135.

Dziedzic J., Kościół a ekologia ludzka, „Polonia Sacra” 23 (2019) nr 1, s. 103–126.

Franciszek, Audiencja generalna Skażeni przez kulturę odrzucania, 05.06.2013, „L’Osservatore Romano” wyd. pol. (2013) nr 8–9, s. 48–49.

Franciszek, Fratelli tutti.

Konferencja Episkopatu Polski, W trosce o wspólny dom. List pasterski Episkopatu Polski w liturgiczne wspomnienie św. Franciszka z Asyżu, 04.10.2018, https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WE/kep/ekologia_04102018.html (12.10.2021).

Machinek M., Wspólny dom. „Ekologiczna” encyklika papieża Franciszka, „Teologia i Moralność” 11 (2016) nr 1 (19), s. 71–72.

Orzeszyna J., Świadomość i odpowiedzialność ekologiczna wyznawców Chrystusa. Inspiracje katechetyczne, Kraków 2016.

Orzeszyna J., Świadomość i odpowiedzialność ekologiczna wyznawców Chrystusa. Inspiracje katechetyczne, Kraków 2016.

Orzeszyna J., Wybrane zagadnienia edukacji ekologicznej. Refleksje wokół „Ladato si’”. Inspiracje katechetyczne, Kraków 2016.

Orzeszyna J., Znaczenie motywacji religijnej w działaniach na rzecz ochrony naturalnego środowiska człowieka w świetle encykliki „Ludato si’”, w: Dlaczego ekologia? W kręgu encykliki „Laudato si’”, red. R. Reroń, A. Szafulski, Wrocław 2016, s. 79–95.

Rosiecki F. M., Człowiek a przyroda według Starego Testamentu, w: Między niebem a ziemią. Ku etyce ekologicznej, red. A. Dyduch-Falniowska, M. Grzegorczyk, Z. Kijas, Z. Mirek, Kraków 2000, s. 104–110.

Smoleński S., Powołanie chrześcijańskie. Zarys teologii moralnej, t. 1, Kraków 1978.

Sobór Watykański II, Gaudium et spes.

Soler I., „Laudato si’”: nawrócenie ekologiczne dla wszystkich!, 01.07.2015, https://www.ekai.pl/laudato-si-nawrocenie-ekologiczne-dla- wszystkich/ (01.02.2022).

Żułcińska W., Świat w 2050 roku według Toffer Associates, 18.10.2010, https://www.computerworld.pl/news/Swiat-w-2050-roku-wedlug-Toffler-Associates,363214.html (01.02.2022).

Pobrania

Opublikowane

2022-06-30

Numer

Dział

Artykuły

Podobne artykuły

31-40 z 62

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.