Hieronimowa krytyka pelagianizmu w Dialogu przeciw pelagianom

Autor

  • Anita Mularczyk-Budzan Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/ps.642

Słowa kluczowe:

krytyka, pelagianizm, św. Hieronim, Pelagiusz

Abstrakt

Sam fakt krytyki zjawiska pelagianizmu przez Hieronima nie był niczym odkrywczym, oryginalnym. Idzie on bowiem po linii, którą prezentuje choćby św. Augustyn. Jednakowoż na szczególną uwagę zasługuje sposób, w jaki to czyni, specyfika jego podejścia. Strydończyk miał okazję zetknąć się z Pelagiuszem i jego poglądami wcześniej aniżeli biskup Hippony i od samego początku był na nie wyczulony. W swoich wypowiedziach nie waha się używać kontrowersyjnych, mocnych argumentów. Jednocześnie jest mistrzem pięknych, kwiecistych sformułowań. Wielokrotnie jest w swych teologicznych rozważaniach niekonsekwentny. Prawdopodobnie dlatego nie cieszy się dużą popularnością wśród współczesnych teologów. Niniejsza publikacja jest próbą ukazania reakcji Hieronima na herezję pelagiańską i samego Pelagiusza przede wszystkim w oparciu o Dialog przeciw pelagianom oraz Listy, z zastosowaniem metod teologicznej, historycznej oraz filologicznej. W pierwszej kolejności omówiono najważniejsze problemy teologiczne, o których pisał Strydończyk. Następnie nakreślono cechy szczególne podjętej przez niego krytyki pelagianizmu, po czym ukazano tę krytykę w kontekście szeroko rozumianego nurtu teologii łaski w Kościele zachodnim pierwszej połowy V wieku.

Biogram autora

  • Anita Mularczyk-Budzan - Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

    Anita Mularczyk-Budzan, ur. 1986, mgr lic. (praca magisterska „Dialogus contra pelagianos” św. Hieronima jako przykład polemiki dogmatycznej w V wieku). Studentka III roku teologii w cyklu licencjacko-doktoranckim na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie.

Bibliografia

Augustyn z Hippony, Grzech pierworodny. Dzieje procesu Pelagiusza, Kraków 1999 (Źródła Myśli Teologicznej, 12).

Augustyn z Hippony, Listy, tłum. W. Eborowicz, Pelplin 1991.

Baron A., Spór o Pawła, spór o człowieka czy spór o Boga? Refleksje na marginesie kontrowersji pelagiańskiej, [w:] Pelagiusz, Komentarz do Listu św. Pawła do Rzymian, Kraków 1999, s. 5–167 (Źródła Myśli Teologicznej, 15).

Burczak K., Biskupi afrykańscy wobec herezji pelagianizmu, „Vox Patrum” 22 (2002) 42–43, s. 441.

Czuj J., Przedmowa, [w:] św. Hieronim, Listy, 1, tłum. J. Czuj, Warszawa 1952, s. 5–22.

Duval Y. M., L’affaire Jovinien. D’une crise de la société romaine à une crise de la pensée chrétienne à la fin du IVè et au début du Vè siècle, Roma 2003 (Studia Ephemeridis Augustinianum).

Duval Y. M., Pélage est-il le censeur inconnu de l’Adversus Jovinianum à Rome en 393? ou: du „portrait-robot” de l’hérétique chez S. Jérôme, „Revue d’Histoire Ecclésiastique Louvain” 75 (1980) 3–4, s. 525–557.

Greshake G., Gnade als konkrete Freiheit. Eine Untersuchung zur Gnadenlehre des Pelagius, Mainz 1972.

Greshake G., Wprowadzenie do nauki o łasce, przekł. S. Jopek, Kraków 2005.

Hieronim św., Listy, 1–3, przeł. J. Czuj, Warszawa 1952–1954.

Hieronim św., Żywoty mnichów. Dialog przeciw pelagianom, tłum. W. Szołdrski, Warszawa 1973 (Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy, 10).

Hieronim ze Strydonu, Listy, t. 1–5, oprac. na podst. tłum. ks. J. Czuja, M. Ożóg; tekst łac. przygotował H. Pietras SJ, Kraków 2010–2013 (Źródła Myśli Teologicznej, 54, 55, 61, 63, 68).

Hieronymus Stridonensis, Dialogus adversus pelagianos, Parisiis 1845 (Patrologia Latina, 23).

Hieronymus Stridonensis, Epistula 133, k. 1147–1161, Parisiis 1859 (Patrologia Latina, 22).

Jelonek T., Hieronim, Kraków 2003.

Kelly J. N. D., Hieronim: życie, pisma, spory, przeł. R. Wiśniewski, Warszawa 2003.

Kraus G., Nauka o łasce: zbawienie jako łaska, przekł. W. Szymona, Kraków 1999.

Ladaria L. F., Wprowadzenie do antropologii teologicznej, tłum. A. Baron, Kraków 1997.

Madec G., La patria e la via. Cristo nella vita e nel pensiero di S. Agostino, Roma 1993.

Myszor W., Wstęp, [w:] Św. Hieronim, Żywoty mnichów. Dialog przeciw pelagianom, tłum.

W. Szołdrski, Warszawa 1973, s. 7–21 (Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy, 10).

Obrycki K., Koncepcja grzechu pierworodnego u Pelagiusza na podstawie jego „Komentarza do Listu św. Pawła do Rzymian 5, 12–21”, [w:] św. Augustyn, Grzech pierworodny. Dzieje procesu Pelagiusza, Kraków 1999, s. 177–185 (Źródła Myśli Teologicznej, 12).

Obrycki K., Wstęp, [w:] św. Augustyn, Grzech pierworodny. Dzieje procesu Pelagiusza, Kraków 1999, s. 193–209 (Źródła Myśli Teologicznej, 12).

Ożóg M., Wprowadzenie, [w:] Hieronim ze Strydonu, Listy 1, oprac. na podst. tłum. ks. J. Czuja M. Ożóg; tekst łac. przygotował H. Pietras SJ, Kraków 2010, Kraków 2010, s. 5–14 (Źródła Myśli Teologicznej, 54).

Pelagiusz, Komentarz do Listu św. Pawła do Rzymian, Kraków 1999, s. 169–307 (Źródła Myśli Teologicznej, 15).

Przyszychowska M., Nauka o łasce w dziełach św. Grzegorza z Nyssy, Kraków 2010.

Twardowski J., Wiersz z dedykacją, [w:] J. Twardowski, Rwane prosto z krzaka, Warszawa 1996, s. 185.

Vessey M., „Opus imperfectum”. Augustine and his readers, 426–435 A. D., „Vigiliae Christianae” 52 (1998) 3, s. 264–285.

Wermelinger O., Rom und Pelagius. Die theologische Position der römischen Bischöfe im pelagianischen Streit in den Jahren 411–432, Stuttgart 1975.

Pobrania

Opublikowane

2014-09-01

Podobne artykuły

1-10 z 132

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.