Jerome’s criticism of pelagianism in Dialogus contra pelagianos

Authors

  • Anita Mularczyk-Budzan Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/ps.642

Keywords:

critic, pelagianism, st. Jerome, Pelagius

Abstract

Saint Jerome in the battle of pelagianism not differed essentially from other theologians of grace, for example St. Augustine. However Vulgata’s author had the opportunity to meet with Pelagius earlier than Augustine. He doesn’t avoid controversial statements, especially in disputes with pelagians. At the same time he was master of the beautiful expressions. Many times he was inconsistent in theological reflection. Probably therefore he doesn’t enjoy great popularity between contemporary theologians. This publication, based on the Dialogus contra pelagianos and Jerome’s Letters reaction against pelagianism and Pelagius. First of all, based on the Dialogus contra pelagianos and the Jerome’s Letters, is an attempt to show the Jerome’s reaction against pelagianism and Pelagius in the first half on 5th century. Using the method theological, historical and linguistical. First, I want to emphasize the most important theological problems about which he wrote. Next – I want to talk about distinguishing marks his criticism of pelagianism and show this criticism in context theology of grace West Church (Latin Church) the first half of the 5th century.

Author Biography

  • Anita Mularczyk-Budzan, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

    Anita Mularczyk-Budzan, ur. 1986, mgr lic. (praca magisterska „Dialogus contra pelagianos” św. Hieronima jako przykład polemiki dogmatycznej w V wieku). Studentka III roku teologii w cyklu licencjacko-doktoranckim na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie.

References

Augustyn z Hippony, Grzech pierworodny. Dzieje procesu Pelagiusza, Kraków 1999 (Źródła Myśli Teologicznej, 12).

Augustyn z Hippony, Listy, tłum. W. Eborowicz, Pelplin 1991.

Baron A., Spór o Pawła, spór o człowieka czy spór o Boga? Refleksje na marginesie kontrowersji pelagiańskiej, [w:] Pelagiusz, Komentarz do Listu św. Pawła do Rzymian, Kraków 1999, s. 5–167 (Źródła Myśli Teologicznej, 15).

Burczak K., Biskupi afrykańscy wobec herezji pelagianizmu, „Vox Patrum” 22 (2002) 42–43, s. 441.

Czuj J., Przedmowa, [w:] św. Hieronim, Listy, 1, tłum. J. Czuj, Warszawa 1952, s. 5–22.

Duval Y. M., L’affaire Jovinien. D’une crise de la société romaine à une crise de la pensée chrétienne à la fin du IVè et au début du Vè siècle, Roma 2003 (Studia Ephemeridis Augustinianum).

Duval Y. M., Pélage est-il le censeur inconnu de l’Adversus Jovinianum à Rome en 393? ou: du „portrait-robot” de l’hérétique chez S. Jérôme, „Revue d’Histoire Ecclésiastique Louvain” 75 (1980) 3–4, s. 525–557.

Greshake G., Gnade als konkrete Freiheit. Eine Untersuchung zur Gnadenlehre des Pelagius, Mainz 1972.

Greshake G., Wprowadzenie do nauki o łasce, przekł. S. Jopek, Kraków 2005.

Hieronim św., Listy, 1–3, przeł. J. Czuj, Warszawa 1952–1954.

Hieronim św., Żywoty mnichów. Dialog przeciw pelagianom, tłum. W. Szołdrski, Warszawa 1973 (Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy, 10).

Hieronim ze Strydonu, Listy, t. 1–5, oprac. na podst. tłum. ks. J. Czuja, M. Ożóg; tekst łac. przygotował H. Pietras SJ, Kraków 2010–2013 (Źródła Myśli Teologicznej, 54, 55, 61, 63, 68).

Hieronymus Stridonensis, Dialogus adversus pelagianos, Parisiis 1845 (Patrologia Latina, 23).

Hieronymus Stridonensis, Epistula 133, k. 1147–1161, Parisiis 1859 (Patrologia Latina, 22).

Jelonek T., Hieronim, Kraków 2003.

Kelly J. N. D., Hieronim: życie, pisma, spory, przeł. R. Wiśniewski, Warszawa 2003.

Kraus G., Nauka o łasce: zbawienie jako łaska, przekł. W. Szymona, Kraków 1999.

Ladaria L. F., Wprowadzenie do antropologii teologicznej, tłum. A. Baron, Kraków 1997.

Madec G., La patria e la via. Cristo nella vita e nel pensiero di S. Agostino, Roma 1993.

Myszor W., Wstęp, [w:] Św. Hieronim, Żywoty mnichów. Dialog przeciw pelagianom, tłum.

W. Szołdrski, Warszawa 1973, s. 7–21 (Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy, 10).

Obrycki K., Koncepcja grzechu pierworodnego u Pelagiusza na podstawie jego „Komentarza do Listu św. Pawła do Rzymian 5, 12–21”, [w:] św. Augustyn, Grzech pierworodny. Dzieje procesu Pelagiusza, Kraków 1999, s. 177–185 (Źródła Myśli Teologicznej, 12).

Obrycki K., Wstęp, [w:] św. Augustyn, Grzech pierworodny. Dzieje procesu Pelagiusza, Kraków 1999, s. 193–209 (Źródła Myśli Teologicznej, 12).

Ożóg M., Wprowadzenie, [w:] Hieronim ze Strydonu, Listy 1, oprac. na podst. tłum. ks. J. Czuja M. Ożóg; tekst łac. przygotował H. Pietras SJ, Kraków 2010, Kraków 2010, s. 5–14 (Źródła Myśli Teologicznej, 54).

Pelagiusz, Komentarz do Listu św. Pawła do Rzymian, Kraków 1999, s. 169–307 (Źródła Myśli Teologicznej, 15).

Przyszychowska M., Nauka o łasce w dziełach św. Grzegorza z Nyssy, Kraków 2010.

Twardowski J., Wiersz z dedykacją, [w:] J. Twardowski, Rwane prosto z krzaka, Warszawa 1996, s. 185.

Vessey M., „Opus imperfectum”. Augustine and his readers, 426–435 A. D., „Vigiliae Christianae” 52 (1998) 3, s. 264–285.

Wermelinger O., Rom und Pelagius. Die theologische Position der römischen Bischöfe im pelagianischen Streit in den Jahren 411–432, Stuttgart 1975.

Downloads

Published

2014-09-01

Similar Articles

1-10 of 309

You may also start an advanced similarity search for this article.