Catechesis as a Chance to Form Modern Youth

Authors

  • Tadeusz Panuś Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/ps.1925

Keywords:

education, teaching religion at school, formation, catechization, religion in the service of a man

Abstract

One of more important events in the latest history of Polish education was “introducing the right to teach religion at school from 1 September 1990”, after the thirty year break. In the school year 2015/2016 this right is used by 28 churches and religious associations, including the Roman Catholic Church.
The article presents that teaching religion at school has always been connected with education, dating back to the antiquity. What should be emphasized is that while countries were taking over the care of education, religion was introduced into school as an obligatory subject. It was the work of the enlightenment which cannot be suspected of being kind to the Church or Christianity. Facing the processes taking place in Polish religiousness, the school catechesis becomes one of the most important areas of transferring faith, it serves the human and Christian formation of a young person, it is the realization of a principle of the double faith: to God and a man.
From the perspective of the past years of teaching religion at Polish schools, the thesis that teaching religion at school happens to be a catechesis, evangelization, but is always in the service of a man, therefore it serves the Christian and human formation of a young person is very much justified.

Author Biography

  • Tadeusz Panuś, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
    Ks. prof. dr hab. Tadeusz Panuś – kierownik Katedry Katechetyki Wydziału Teologicznego UPJPII w Krakowie, konsultor Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski; członek Polskiego Towarzystwa Teologicznego i Stowarzyszenia Katechetyków Polskich. E­‑mail: tadeusz.panus@upjp2.edu.pl.

References

Chałupniak R., Szkolne nauczanie religii w Polsce w kontekście europejskim, [w:] XXV lat nauczania religii w polskiej szkole, red. M. Zając, Lublin 2015, s. 13–36.

Exeler A., Religiöse Erziehung als Hilfe zur Menschenwerdung, München 1982.

Kasper W., Schule und Bildung aus katholischer Sicht, [w:] Religionsunterricht der Zukunft. Aspekte eines notwendigen Wandels, Hg. R. Ehemann u.a., Freiburg–Basel–Wien 1998, s. 45–67.

Kielian A., Modele nauczania religii rzymskokatolickiej w krajach europejskich, Kraków 2010.

Korherr E. J., Nauczanie religii w szkole służbą człowiekowi, [w:] W służbie człowiekowi. Studium duszpastersko­‑katechetyczne, red. Z. Marek, Kraków 1991, s. 58–78.

Kot S., Historia wychowania, t. 1, Warszawa 1995.

Lehmann K., „Und ER stellte ein Kind in ihre Mitte…” (Mk 1, 36). Der Auftrag des Religions­unterrichtes zwischen Evangelisierung und Lebensbegleitung junger Menschen, „Christlich Pädagogische Blätter” 2 (1991), s. 78–90.

Litak S., Historia wychowania, t. 1: Do wielkiej rewolucji francuskiej, Kraków 2004.

Panuś T., Katecheza w zwierciadle mediów, [w:] XXV lat nauczania religii w polskiej szkole, red. M. Zając, Lublin 2015, s. 67–90.

Panuś T., Katechizacja, ewangelizacja, kształtowanie człowieka, „Znak” 9 (2007), s. 5–15.

Sekretariat der Deutschen Bischofskonferenz, Die bildende Kraft des Religionsunterrichts. Zur Konfessionalität des Katholischen Religionsunterrichts, Bonn 1996.

Wołoszyn S., Historyczne dziedzictwo oświatowo­‑wychowawcze; powszechne i polskie, „Oświata i Wychowanie” 7–9 (1981), s. 9–16.

Downloads

Published

2017-02-01

Issue

Section

Thematic articles

Similar Articles

11-20 of 235

You may also start an advanced similarity search for this article.