The Epiphanial Meaning of Jesus’ Agony in Gethsemane in the Light of the Communicatio Idiomatum
DOI:
https://doi.org/10.15633/ps.2139Keywords:
Christology, Revelation, trinitology, communication of properties, sufferingAbstract
The hypostatic union in Christ consists in that, in Christological statements, we may attribute the qualities of both natures to the unique person of the Incarnated Word, having in mind their distinctiveness, which corresponds with the Chalcedonian Definition: “unconfusedly, unchangeably”. However, the character of this union assumes also that, given the other determiners: “indivisibly” and “inseparably”, both natures adhere one to the other so closely, that through one nature the other is expressed (the divinity is revealed in humanity), which constitutes the condition of the epiphanial character of the incarnation. In the light of these assumptions the present article attempts to interpret the Jesus’ agony in Gethsemane not by attributing the features of the human nature (suffering) to the divine one, but by extracting from this occurrence all its epiphanial potential. In other words, the point is to read what the Jesus’ suffering in Gethsemane may reveal of his divine nature.References
Balthasar H. U. von, Teologia misterium paschalnego, tłum. E. Piotrowski, Kraków 2001.
Benedykt XVI, Encyklika Deus caritas est.
Clément O., Boski kosmos: wybrane zagadnienia z kosmologii, tłum. P. Mikulska, Kraków 2010.
Corbon J., Liturgia – źródło wody życia, tłum. A. Foltańska, Poznań 2005.
Galot J., Dieu souffre‑t‑il?, éd. P. Lethielleux, Paris 1976.
Greshake G., Dlaczego Bóg pozwala nam cierpieć?, tłum. M. Szczepaniak, Kielce 2008.
Grzegorz B., Miłość Boga w ujęciu J. Razingera/Benedykta XVI, „Verbum Vitae” 23 (2013), s. 245–265.
Jan Paweł II, List apostolski Salvifici dolores.
Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich: Odkupienie ciała a sakramentalność małżeństwa, Città del Vaticano 1986.
Kijas Z., Początki świata i człowieka, Kraków 2004.
Lubac H. de, Katolicyzm: społeczne aspekty dogmatu, tłum. M. Stokowska, Kraków 1961.
Mędala S., Ewangelia według świętego Jana, cz. 2: Rozdziały 13–21, Częstochowa 2010 (Nowy Komentarz Biblijny. Nowy Testament, 4).
Mickiewicz F., Ewangelia według świętego Łukasza, cz. 2: Rozdziały 12–24, Częstochowa 2012 (Nowy Komentarz Biblijny. Nowy Testament, 3).
Paciorek A., Ewangelia według świętego Mateusza, cz. 2: Rozdziały 14–28, Częstochowa 2008 (Nowy Komentarz Biblijny. Nowy Testament, 1).
Pelikan J. J., Powstanie wspólnej tradycji (100–600), tłum. M. Höffner, Kraków 2008.
Pelikan J. J., Duch wschodniego chrześcijaństwa (600–1700), tłum. M. Piątek, Kraków 2009.
Ratzinger J., Seewald P., Bóg i świat: wiara i życie w dzisiejszych czasach, tłum. G. Sowinski, Kraków 2001.
Seckler M., Zbawienie w historii: teologia historii w nauce świętego Tomasza z Akwinu, tłum. W. Szymona, Kraków 2015.
Sobór Chalcedoński, Definicja wiary, w: Dokumenty Soborów Powszechnych: tekst grecki, łaciński, polski, t. 1, red. A. Baron, H. Pietras, tłum. T. Wnętrzak, Kraków 2005, s. 214–225.
Sobór Watykański II, Konstytucja Gaudium et spes.
Strumiłowski J. P., Zrodzony z wiary. Teologiczne podstawy tożsamości człowieka według Thomasa Mertona, Kraków 2016.
Strumiłowski J. P., Piękno zbawi świat?, Kraków 2016.
Strzelczyk G., Communicatio idiomatum. Propozycja systematyzacji, „Śląskie Studia Historyczno‑Teologiczne” 43 (2010) nr 2, s. 290–301.
Szczurek J. D., Trójjedyny: traktat o Bogu w Trójcy Świętej jedynym, Kraków 2003.
Tomasz z Akwinu, Komentarz do Ewangelii Jana, tłum. T. Bartoś, Kęty 2002.
Woźniak R. J., Materialno‑biologiczny wymiar obrazu Bożego w człowieku, „Scientia et Fides” 2 (2014) nr 2, s. 271–288.
Zabielski J., Eschatologiczny wymiar ludzkiego cierpienia i śmierci, „Rocznik Teologii Katolickiej” 12 (2013) nr 2, s. 219–230.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Jan P. Strumiłowski
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and full publishing rights without restrictions, and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).