The Epiphanial Meaning of Jesus’ Agony in Gethsemane in the Light of the Communicatio Idiomatum

Authors

  • Jan P. Strumiłowski Wyższe Seminarium Duchowne w Katowicach­‑Panewnikach

DOI:

https://doi.org/10.15633/ps.2139

Keywords:

Christology, Revelation, trinitology, communication of properties, suffering

Abstract

The hypostatic union in Christ consists in that, in Christological statements, we may attribute the qualities of both natures to the unique person of the Incarnated Word, having in mind their distinctiveness, which corresponds with the Chalcedonian Definition: “unconfusedly, unchangeably”. However, the character of this union assumes also that, given the other determiners: “indivisibly” and “inseparably”, both natures adhere one to the other so closely, that through one nature the other is expressed (the divinity is revealed in humanity), which constitutes the condition of the epiphanial character of the incarnation. In the light of these assumptions the present article attempts to interpret the Jesus’ agony in Gethsemane not by attributing the features of the human nature (suffering) to the divine one, but by extracting from this occurrence all its epiphanial potential. In other words, the point is to read what the Jesus’ suffering in Gethsemane may reveal of his divine nature.

Author Biography

  • Jan P. Strumiłowski, Wyższe Seminarium Duchowne w Katowicach­‑Panewnikach
    Jan Paweł Strumiłowski OCist – doktor teologii dogmatycznej, wykładowca Wyższego Seminarium Duchownego w Katowicach­‑Panewnikach. Zajmuje się teologią piękna, teologią trynitarną i chrystologią oraz teologiczną teorią poznania, zwłaszcza w aspekcie egzystencjalnym i estetycznym, a także jej relacjami z filozofią współczesną oraz naukami empirycznymi. E­‑mail: jancist@gmail.com.

References

Balthasar H. U. von, Teologia misterium paschalnego, tłum. E. Piotrowski, Kraków 2001.

Benedykt XVI, Encyklika Deus caritas est.

Clément O., Boski kosmos: wybrane zagadnienia z kosmologii, tłum. P. Mikulska, Kraków 2010.

Corbon J., Liturgia – źródło wody życia, tłum. A. Foltańska, Poznań 2005.

Galot J., Dieu souffre‑­t‑­il?, éd. P. Lethielleux, Paris 1976.

Greshake G., Dlaczego Bóg pozwala nam cierpieć?, tłum. M. Szczepaniak, Kielce 2008.

Grzegorz B., Miłość Boga w ujęciu J. Razingera/Benedykta XVI, „Verbum Vitae” 23 (2013), s. 245–265.

Jan Paweł II, List apostolski Salvifici dolores.

Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich: Odkupienie ciała a sakramentalność małżeństwa, Città del Vaticano 1986.

Kijas Z., Początki świata i człowieka, Kraków 2004.

Lubac H. de, Katolicyzm: społeczne aspekty dogmatu, tłum. M. Stokowska, Kraków 1961.

Mędala S., Ewangelia według świętego Jana, cz. 2: Rozdziały 13–21, Częstochowa 2010 (Nowy Komentarz Biblijny. Nowy Testament, 4).

Mickiewicz F., Ewangelia według świętego Łukasza, cz. 2: Rozdziały 12–24, Częstochowa 2012 (Nowy Komentarz Biblijny. Nowy Testament, 3).

Paciorek A., Ewangelia według świętego Mateusza, cz. 2: Rozdziały 14–28, Częstochowa 2008 (Nowy Komentarz Biblijny. Nowy Testament, 1).

Pelikan J. J., Powstanie wspólnej tradycji (100–600), tłum. M. Höffner, Kraków 2008.

Pelikan J. J., Duch wschodniego chrześcijaństwa (600–1700), tłum. M. Piątek, Kraków 2009.

Ratzinger J., Seewald P., Bóg i świat: wiara i życie w dzisiejszych czasach, tłum. G. Sowinski, Kraków 2001.

Seckler M., Zbawienie w historii: teologia historii w nauce świętego Tomasza z Akwinu, tłum. W. Szymona, Kraków 2015.

Sobór Chalcedoński, Definicja wiary, w: Dokumenty Soborów Powszechnych: tekst grecki, łaciński, polski, t. 1, red. A. Baron, H. Pietras, tłum. T. Wnętrzak, Kraków 2005, s. 214–225.

Sobór Watykański II, Konstytucja Gaudium et spes.

Strumiłowski J. P., Zrodzony z wiary. Teologiczne podstawy tożsamości człowieka według Thomasa Mertona, Kraków 2016.

Strumiłowski J. P., Piękno zbawi świat?, Kraków 2016.

Strzelczyk G., Communicatio idiomatum. Propozycja systematyzacji, „Śląskie Studia Historyczno­‑Teologiczne” 43 (2010) nr 2, s. 290–301.

Szczurek J. D., Trójjedyny: traktat o Bogu w Trójcy Świętej jedynym, Kraków 2003.

Tomasz z Akwinu, Komentarz do Ewangelii Jana, tłum. T. Bartoś, Kęty 2002.

Woźniak R. J., Materialno­‑biologiczny wymiar obrazu Bożego w człowieku, „Scientia et Fides” 2 (2014) nr 2, s. 271–288.

Zabielski J., Eschatologiczny wymiar ludzkiego cierpienia i śmierci, „Rocznik Teologii Katolickiej” 12 (2013) nr 2, s. 219–230.

Downloads

Published

2017-06-20

Similar Articles

21-30 of 54

You may also start an advanced similarity search for this article.