Miłosierdzie jako termin teologiczny
DOI:
https://doi.org/10.15633/ps.733Słowa kluczowe:
Boże miłosierdzie, duchowość, Stary Testament, Nowy TestamentAbstrakt
Autor artykułu analizuje różne znaczenia terminu „miłosierdzie”. Rozpoczyna od starożytnego użycia tego słowa przez filozofów pogańskich. To stanowi tło analizy terminu w Starym i Nowym Testamencie. Biblijne źródła prowadzą do dogmatycznych podstaw Bożego Miłosierdzia i pozwalają ukazać etyczne i moralne aspekty ludzkiego miłosierdzia. Z ostatnim ściśle związany jest społeczny wymiar miłosierdzia oraz jego pastoralny, liturgiczny, psychologiczny i prawny aspekt. Autor omawia także znaczenie miłosierdzia w duchowości i sztuce chrześcijańskiej.
Bibliografia
Benedykt XVI, Encyklika Caritas in veritate.
Benedykt XVI, Encyklika Deus caritas est.
Bóg bogaty w miłosierdzie, red. L. Balter, Poznań 2003.
Hałas S., Biblijne słownictwo miłości i miłosierdzia na zderzeniu kultur, Kraków 2011.
Drzyżdżyk S., Haberka S., Nadzieja czy apokatastaza? Refleksje nad eschatologią Wacława Hryniewicza, „Polonia Sacra” 14 (32) 2010 26 (70), s. 127–143.
Machniak J., Doświadczenie Boga w tajemnicy Jego miłosierdzia u bł. Siostry Faustyny Kowalskiej, Kraków 1998.
Miłosierdzie w postawie ludzkiej, red. W. Słomka, Lublin 1989 (Homo Meditans, 5).
Scheeben M. J., Handbuch der Katholischen Dogmatik, t. IV, Freiburg 1948.
Seremak W., Miłosierdzie Boże a nowa ewangelizacja. Znaki czasu, Lublin 2001.
Skawroń J., Noc ducha i dezintegracja pozytywna, Kraków 2007.
Tischner J., Drogi i bezdroża miłosierdzia, Kraków 1999.
Ukleja R., Miłosierdzie Boże z pokolenia na pokolenie, Wrocław 1997.
Warchoł P., Miłosierny Bóg i miłosierny człowiek. Teologiczna interpretacja miłosierdzia w nauczaniu Jana Pawła II, Wrocław 2007.
Witko A., Obraz Bożego Miłosierdzia, Kraków 2004.
Zabielski J., Wydobywanie dobra. Teologia chrześcijańskiego miłosierdzia, Białystok 2006.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 Wojciech Zyzak
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Twórca oświadcza, że przysługują mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i identyfikator DOI oryginalnie opublikowanego utworu).