Inspiracje w kompozycji sakralnego dzieła muzycznego
DOI:
https://doi.org/10.15633/pms.3708Słowa kluczowe:
twórca, kompozytor, proces twórczy, inspiracje, sakralne dzieło muzyczneAbstrakt
Celem artykułu jest ukazanie znaczenia inspiracji w wymiarze wewnętrznym i zewnętrznym dla kompozycji sakralnego dzieła muzycznego. Wzięcie pod uwagę takich cech inspiracji, jak ewokacja, transcendencja oraz motywacja postawy kompozytora, sprzyja głębszemu rozumieniu procesu twórczego w powiązaniu z etapami jego indywidualnej, artystycznej drogi, co wyraźnie można dostrzec w analizie twórczego doświadczenia Wojciecha Kilara. Warto zauważyć, iż inspiracje pojawiające się spontanicznie domagają się realizacji w postaci konkretnego wytworu, a zatem i sakralnego dzieła muzycznego. Proces jego tworzenia jest specyficzny dla kompozytora, który cechuje się określoną dojrzałością na danym etapie życia.Bibliografia
Kaufman S. B., Why Inspiration Matters, https://hbr.org/2011/11/why-inspiration-matters (25.05.2020).
Kopaliński W., Podręczny słownik wyrazów obcych, Warszawa 1996.
Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk 2005.
Podobińska K., Polony L., Cieszę się darem życia. Rozmowy z Wojciechem Kilarem, Kraków 2007.
Szmidt K. J., Dydaktyka twórczości. Koncepcje – problemy – rozwiązania, Kraków 2005.
Szymańska M., Szymański S., Twórcza postawa człowieka wobec realizacji jego życiowego powołania, Septuaginta pedagogiczno-katechetyczna, Kraków 2017.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Sebastian Szymański

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.