Topos Romano-Frankish, on the the example of Marian Sawa’s „Missa Claromontana” (2005) for choir, organ and timpani

Authors

  • Michał Sławecki Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina

DOI:

https://doi.org/10.15633/pms.2259

Keywords:

The Second Vatican Council, topos Romano¬ Frankish, gregorian Chant fondamento, Marian Sawa, Missa Claromontana, word and music, sacrum

Abstract

Missa Claromontana is the last work of Marian Sawa. Perfectly adapted to the liturgy respects its size, formally and stylistically consistent confirms the topical nature of the musical culture of the Western Church. One senses in it all kinds of cultural community with Gregorian chant: idiom, inspiration and fondamento. Composers tools are full of deliberate references to past ages, which is the best guarantee of true authenticity of sacred music. Sawa grew up on the Gregorian chant, which was an integral part of the liturgy before Vatican II. He managed to capture the intimate relationship of music with the word. During listening to the work has a constant feeling that the word determines the music, subjecting him to all the parameters of a musical work. Missa Claromontana is not only an important part of the heritage the composer, but is one of the most outstanding achievements of Polish sacred music of the XXI century.

Author Biography

  • Michał Sławecki, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina
    Michał Sławecki – dr hab., dyrygent, kompozytor, organista i gregorianista, absolwent muzyki kościelnej i kompozycji w Akademii Muzycznej Fryderyka Chopina w Warszawie (organy – Magdalena Czajka, dyrygentura – Sławek A. Wróblewski, kompozycja – Stanisław Moryto), kontynuował studia w Conservatorio di Musica A. Casella w L’Aquila i w Papieskim Instytucie Muzyki Sakralnej w Rzymie. Specjalizował się w zakresie śpiewu gregoriańskiego u Nino Albarosy, Johannesa B. Göschla i Alberto Turco. W latach 2003–2013 był organistą i kantorem w Kościele Akademickim św. Anny w Warszawie. Obecnie prowadzi Chór Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie oraz dwa zespoły gregoriańskie: żeński Mulierum Schola Gregoriana Clamaverunt Iusti i męski Schola Gregoriana Cardinalis Stephani Wyszyński. Jest pedagogiem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w zakładzie Muzyki Kościelnej.

References

Bartolucci D., Antifone Mariane. Primo Libro dei Mottetti a quattro voci, Firenze 1962.

Boruch E., Inspiracje chorałem gregoriańskim w twórczości organowej Mariana Sawy na przykładzie wybranych utworów, praca magisterska, UKSW, Warszawa 2007.

Dąbek S., Chorałowe fondamento i inspiracja chorałowa we współczesnej wielogłosowej muzyce religijnej – próba typologii. Na materiale „Missa corale” (2003) Józefa Świdra i „Mszy legnickiej” (2000) Stanisława Moryto, w: Monodia et harmonia polonica sacra. Gregorio Pikulik Cordis donum, red. S. Dąbek i in., Warszawa 2013.

Dąbek S., Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku, Warszawa 1996.

Dąbrowski K., Salezjańskie Szkoły Muzyczne w Lutomiersku, w: Ślad obecności, red. A. Krysztofiak, K. Dąbrowski, Lutomiersk 2016.

Ferfoglia S., Msza alternatim we włoskiej i francuskiej muzyce liturgicznej XVII wieku, Kraków 2011.

Gorecki L. M., Droga życiowa Mariana Sawy i źródła inspiracji jego muzyki instrumentalnej, praca doktorska, UMFC, Warszawa 2015.

Gorecki L., Omówienie do płyty „Marian Sawa. Missa Claromontana, Regina coeli, Organ works”, AP 0125, Warszawa 2005.

Graduale Triplex, Solesmes 1979.

Jan Paweł II, Przemówienie w siedzibie UNESCO, 2.06.1980, Kraków 1980.

Kosińska J., Religijna, wokalna i wokalno­‑instrumentalna twórczość kompozytorska Mariana Sawy, praca doktorska, UMFC, Warszawa 2015.

Kowalczyk S., Filozofia kultury, Lublin 2005.

Pieczyńska A., Inspiracje chorałem gregoriańskim w twórczości o tematyce religijnej Mariana Sawy na przykładzie wybranych utworów chóralnych a cappella i wokalno­‑instrumentalnych, praca magisterska, UKSW, Warszawa 2006.

Sawa M., Moje Sacrum, w: Marian Sawa in memoriam, red. M. T. Łukaszewski, Warszawa 2010.

Sawa M., Pytania do siebie, w: I Sympozjum Kompozytorskie Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina, red. A. Gronau­‑Osińska, Warszawa 1999 (Zeszyty Naukowe – Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina w Warszawie, nr 42).

Sławecki M., Słowo – znak – gest – dźwięk. Semiologia śpiewu gregoriańskiego i interpretacja, „Studia Hildegardiana Sariensia” 2 (2015).

Szadejko A. M., Styl i interpretacja w utworach organowych Friedricha Christiana Mohrheima (1719?–1780) i Johanna Gottfrieda Müthela (1728–1788). Zagadnienia wykonawcze i stylistyczne muzyki organowej w regionie południowego Bałtyku w osiemnastym wieku, Gdańsk 2010.

Tomaszewski M., Interpretacja integralna dzieła muzycznego, rekonesans, Kraków 2000.

Turco A., Iniziazione al canto gregoriano, t. 1, Roma 2016 (Didattica e saggistica).

Tyrała R., Soborowa odnowa muzyki kościelnej w Polsce, Kraków 2000.

Wielki słownik wyrazów obcych PWN, red. M. Bańko, Warszawa 2005.

Downloads

Published

2016-11-16

Issue

Section

Artykuły i rozprawy