Graduale Priusquam te formarem in the context of Authenticum Fontium Gregorianorum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15633/pms.3714

Keywords:

Gregorian semiology, gregorian chant, gregorian interpretation, Jan Olbracht graduale, melodic restitution, melodic analisys

Abstract

Contemporary knowledge on Gregorian Chant is mainly attributed to research conducted on oldest manuscripts. As a result we gained abilities to analyze the transformations which a Gregorian repertoire underwent on the course of ages. One of the most precious liturgical and musical monuments preserved in Poland is a 16th-century Graduale of King Jan Olbracht, stored in Archiwum Kapituły Katedralnej on Wawel, Kraków. Analysis of a graduale Priusquam te formarem for the feast of Birth of John the Baptist shows how an 8th-century melody has been simplified, losing its Gregorian characteristics.

References

Źródła

Graduale Novum, t. 1: De dominincis et festis, Regensburg–Vaticano 2011.

Graduale Novum, t. 2: De feriis et sanctis, Regensburg–Vaticano 2018.

Graduale Romanum, Sacrosanctae Romanae Ecclesiae de tempore et de sanctis, Roma 1908.

Graduał maryjny ms. 44 Jana Olbrachta, Archiwum Krakowskiej Kapituły Katedralnej, faksymile.

Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, oprac. zespół biblistów polskich z inicjatywy benedyktynów tynieckich (Biblia Tysiąclecia), Poznań–Warszawa 1990.

Sobór Watykański II, Konstytucja o liturgii świętej w: https://vademecumliturgiczne.pl/2017/06/26/konstytucja-o-liturgii-swietej-sacrosanctum-concilium/ (30.03.2020).

St. Gallen, Stiftsbibliothek, Cod. Sang. 359: Cantatorium, faksymile.

Ville de Laon, Bibliothèque Municipale, Ms 239: Graduel de Laon, faksymile.

Opracowania

Cardine E., Semiologia gregoriańska, Kraków 2008.

Cardine E., Semiologia Gregoriana, Roma 1979.

Göschl J. B., Graduale Novum Kommentar, Regensburg 2018.

Kasprzyk P., Graduał „Priusquam te formarem” w świetle wybranych źródeł. Praca dyplomowa napisana na Wydziale Historii i Dziedzictwa Kulturowego, Podyplomowe Studia z Monodii Liturgicznej, Kraków 2018.

Klich M., Przebieg melodyczny offertorium „Ave Maria” zachowanego w rękopisie nr 44 Archiwum Krakowskiej Kapituły w świetle wzorców. Praca dyplomowa napisana na Wydziale Historii i Dziedzictwa Kulturowego, Podyplomowe Studia z Monodii Liturgicznej, Kraków 2019.

Miodońska B., Rex Regnum i Rex Poloniae w dekoracji malarskiej Graduału Jana Olbrachta i Pontyfikału E. Ciołka. Z zagadnień ikonografii władzy królewskiej w sztuce polskiej wieku XVI, Kraków 1979.

Popowska M., Graduał maryjny ms. 42 Jana Olbrachta w tradycji krakowskiej – studium źródłoznawcze, Częstochowa 2003.

Saulnier D., The Gregorian Modes, trans. E. Schaefer, Solesmes 2002.

Sławecki M., Główne aspekty śpiewu gregoriańskiego w: M. Bornus-Szczyciński, A. Nowak, M. Sławecki, Monodia, Warszawa 2008.

Downloads

Published

2020-12-30

Issue

Section

Florilegium chorale

Similar Articles

11-20 of 55

You may also start an advanced similarity search for this article.