Hans Urs von Balthasar i jego rozważania muzyczno-teologiczne
DOI:
https://doi.org/10.15633/pms.1119Słowa kluczowe:
Hans Urs von Balthasar, piękno, dobro, muzyka, religia, rytm, medlodia, formaAbstrakt
Muzyka w myśli Hansa Ursa von Balthasara potrafi najbardziej dotrzeć do człowieka. Sztuka odzwierciedla naszą wielkość i słabość. Według teologa to, że Bóg tchnął sztukę w ludzkie dusze, jest najwyższym darem, jaki człowiek otrzymał od Boga. Rola artysty powinna być służebna. Muzyka z jednej strony poszukuje formy metafizycznego wymiaru, a z drugiej jest wyrazem tego, co niskie i wyobrażlane. W muzyce podobnie jak w religii człowiek zostaje dotknięty przez to, co niewidzialne. Piękno obecne w świecie i dziełach człowieka prowadzi do odkrycia boskiego źródła.
Bibliografia
Balthasar H. U., O moim dziele, przekł. M. Urban CSsR, Kraków 2004.
Balthasar H. U., Pisma wybrane, t. 2, przekł. M.Urban CSsR, Kraków 2007.
Balthasar H. U., Prawda jest symfoniczna. Aspekty chrześcijańskiego pluralizmu, Poznań 1998.
Balthasar H. U., Spiritus Creator. Skizzen zur Teologie, Bd. 3, Einsiedeln 1967.
Guerriero E., Hans Urs von Balthasar. Monografia, Kraków 2004.
Guzek D., Pojęcia muzyczne w narracji teologicznej Hansa Ursa von Balthasara, „Poznańskie Studia Teologiczne” t. 26 (2012), s. 177–188.
Heaney M. L., Music as Theology. What Music Says about the Word, Eugene (OR) 2012, (Princeton Theological Monograph Series 184).
Klauza G., Muzyka organowa w codziennej liturgii Kościoła, „Ethos” 19 (2006) nr 1–2.
Pyc M., Forma Jezusa Chrystusa i jej percepcja w estetyce teologicznej Hansa Ursa von Balthasara, „Poznańskie Studia Teologiczne” t. 9 (2000), s. 148–155.
Waloszek J., Teologia muzyki. Współczesna myśl teologiczna o muzyce, Opole 1997.
Waloszek J., W poszukiwaniu teologicznych kwalifikacji sztuki muzycznej, „Ethos” 19 (2006) nr 1–2 (73–74), s. 43–54
Wierzbicki A. M., Czy muzyka jest kluczem do teologii?, „Ethos” 19 (2006) nr 1–2 (73–74), s. 355–358.
Wojciechowska K., Mozart ekumeniczny, http://tezeusz.pl/cms/tz/index.php?id=2836 [dostęp: 28.07.2011].
Wojciechowska K., Trzej panowie B, nie licząc Mozarta, http://www.pinezka.pl/pryzmat-archiwum/1935-trzej-panowie-b-nie-liczac-mozarta [dostęp: 27.07.2009].
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Twórca oświadcza, że przysługują mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrót oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0) Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).