Góreckiego Beatus vir wobec nauczania Josepha kard. Ratzingera (Jezus z Nazaretu). Teologiczna interpretacja
DOI:
https://doi.org/10.15633/pms.2581Słowa kluczowe:
dzieło muzyczne, Henryk Mikołaj Górecki, humanizm chrześcijański, Jan Paweł II, Joseph Ratzinger / Benedykt XVI, muzyka, psalm, teologiczna interpretacja, teologia muzyki, zbawienieAbstrakt
Artykuł dotyczy interpretacji teologicznej dzieła muzycznego. Przedmiotem rozważań jest utwór Henryka Mikołaja Góreckiego pt. Beatus vir (1978) zadedykowany papieżowi Janowi Pawłowi II. Utwór opiera się na poezji wybranych psalmów i ma upamiętnić męczeńską śmierć krakowskiego biskupa – świętego Stanisława. Kompozytor za pomocą języka muzycznego przekazuje i intensyfikuje treści obecne w tekście. Zarówno słowa psalmów, jak i muzyka mogą być interpretowane w kontekście teologicznym. Chodzi o postać Błogosławionego Męża, rozumianą zarówno jako postać świętego Stanisława, jak i Papieża Polaka. Teologiczny sens utworu interpretowany jest poprzez odniesienie do teologii Josepha Ratzingera i ukazuje komplementarne współdziałanie języka muzyki i teologii.
Bibliografia
Dywańska D., I wszystko jest zawsze teraz. Archetyp – Symbol – Sacrum w „Beatus vir” H. M. Góreckiego, w: Inspiracje w muzyce XX wieku, Warszawa 1993.
Golianek R. D., Muzyka programowa XIX wieku. Idea i interpretacja, Poznań 1998.
Górecki H. M., Beatus vir. Psalm na baryton solo, chór mieszany i wielką orkiestrę op. 38, Kraków 1982.
Jan Paweł II, Remptor hominis, w: Encykliki Ojca Świętego Jana Pawła II, Kraków 2007.
Katolicki komentarz biblijny, tłum. K. Bardski, red. R. Brown, J. Fitzmyer, R. Murphy, red. wyd. polskiego W. Chrostowski, Warszawa 2013.
Kiwała K., Problematyka sacrum w polskiej muzyce współczesnej na przykładzie wybranych utworów związanych z osobą Ojca Świętego Jana Pawła II, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 2002.
Księga Psalmów. Wstęp, przekład z oryginału, komentarz, ekskursy, red. S. Łach, L. Stachowiak, Poznań 1990.
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Biblia Tysiąclecia, wyd. 3, Poznań–Warszawa 1998.
Ratzinger J., Duch liturgii, tłum. E. Pieciul-Karmińska, Poznań 2007.
Ratzinger J., Opera Omnia, t. 6/1, Jezus z Nazaretu, tłum. W. Szymona, Lublin 2015.
Ratzinger, J. Opera Omnia, t. 6/2, Jezus z Nazaretu, tłum. W. Szymona, Lublin 2015.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Mateusz Ziemlewski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Twórca oświadcza, że przysługują mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrót oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0) Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).