Education of church musicians in Cracow in the period from the end of the Second Vatican Council to the present day
DOI:
https://doi.org/10.15633/pms.2204Słowa kluczowe:
education, Institute, Church, commission, Cracow, students, college, UniversityAbstrakt
The training of church musicians in Cracow in the period after the Second Vatican Council became one of the important tasks of the institutional Church associated with the post-conciliar renewal of the liturgy. In the 1970s, the training of church organists here took on a systematic and organised character. The activities of the Archdiocesan Organist’s College, as well as the Church Music Section at the Liturgical Institute, were constantly evolving. Over time, their tasks were taken over by the Archdiocesan Organist School (now the Archdiocesan Music School) and the Pontifical Academy of Theology in Krakow (now the Pontifical University of John Paul II in Krakow). Since 1997, the Academy of Music in Cracow has also been educating church musicians. At present, Cracow and the Archdiocese of Cracow offer many opportunities of professional music education, which are eagerly used by organists, choir conductors, as well as people passionate about Gregorian chant, liturgical composition and the broadly understood animation of the musical life of churches. The immediate impulse for writing this article was the 25th anniversary of the Cardinal Franciszek Macharski Archdiocesan School of Music, celebrated in 2023, which is an important link in the series of educational institutions thanks to which the level of education of church musicians is constantly rising.
Bibliografia
Jubileusz 25-lecia Archidiecezjalnej Szkoły Muzycznej im. ks. kard. Franciszka Macharskiego w Krakowie, Kraków 2023.
Katedra Muzyki Kościelnej, https://www.amuz.krakow.pl/wydzialy/wydzial-i-tworczosci-interpretacji-i-edukacji-muzycznej/katedra-muzyki-religijnej/ (26.04.2024).
Koperek S., Kapłan Archidiecezji Lwowskiej. Trzy spojrzenia na życie i dzieło Księdza Biskupa Wacława Świerzawskiego, Sandomierz 2022.
Przybylski T., Z dziejów nauczania muzyki w Krakowie od średniowiecza do czasów współczesnych, Kraków 1994.
Regulamin Organistów Archidiecezji Krakowskiej, chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://diecezja.pl/wp-content/uploads/2018/01/Regulamin-
Organistow-AK.pdf (26.04.2024).
Sprada D., Marian Machura (1933–2016). Biografia, Tyniec 2023.
Tyrała R., Soborowa odnowa muzyki kościelnej w Polsce, Kraków 2000.
Wydania nutowe — Archidiecezjalna Szkoła Muzyczna I stopnia, https://asm1.edu.pl/kategoria-produktu/wydania-nutowe/ (26.04.2024).
Wydawnictwo — Archidiecezjalna Szkoła Muzyczna I stopnia, https://asm1.edu.pl/wydawnictwo/ (26.04.2024).
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Twórca oświadcza, że przysługują mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrót oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0) Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).