Przyrodniczy obraz osoby w personalizmie
DOI:
https://doi.org/10.15633/sts.3110Słowa kluczowe:
personalizm, osoba ludzka, antropologia filozoficzna, etologia, redukcjonizm, interdyscyplinarnośćAbstrakt
Podbudowanie personalizmu naukami empirycznymi budziło obawy przed redukcjonizmem u samych personalistów. Jednocześnie podkreślali oni, że personalizm stara się w pełni zrozumieć fenomen osoby ludzkiej. Pominięcie wyników nauk empirycznych byłoby więc również pewnym rodzajem redukcjonizmu antropologicznego. Nie dziwi więc fakt, że w swoich pracach naukowych podejmują oni próby interpretacji wyników nauk empirycznych. Celem niniejszego artykułu jest ukazanie aktualności tego zagadnienia w kontekście wciąż trwających badań empirycznych na pograniczu świata zwierząt i świata ludzi.
Bibliografia
Opracowania:
Bielicki T., O pewnej osobliwości człowieka jako gatunku, „Kultura i Społeczeństwo” 35 (1991), nr 2, s. 7–22.
Dyk W., Między zoologiczną koncepcją człowieka a antropologiczną wizją zwierzęcia, „Colloquia Theologica Ottoniana” 1 (2001), nr 1, s. 86–98.
Guzowski K., Kosche M., Personalizm jako próba jednoczenia „zwaśnionych” antropologii, „Horyzonty Polityki” 7 (2016), nr 19, s. 57–76.
Ingarden R., Książeczka o człowieku, Kraków 2017.
Kamiński S., Z metafilozofii człowieka, w: M.A. Krąpiec, Ja – człowiek, Lublin 1986, s. 427–439.
Kowalczyk S., Ciało człowieka w refleksji filozoficznej, Lublin 2009.
Kowalczyk S., Personalizm – podstawy, idee, konsekwencje, Lublin 2012.
Krąpiec M.A., Kamiński S., Antropologia filozoficzna, w: Powszechna encyklopedia filozofii, red. A. Maryniarczyk, t. 1, Lublin 2000, s. 251–263.
Langemeyer G., Antropologia teologiczna, Podręcznik Teologii Dogmatycznej 4, tłum. J. Fenrychowa, Kraków 2000.
Lejman J., Biologiczne i kulturowe źródła antropocentryzmu, „Wschodni Rocznik Humanistyczny” 11 (2015), s. 290–291.
Lejman J., Filozoficzne źródła naszego stosunku do zwierząt. Aksjologiczny status zwierząt i ludzi, „Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL” 26 (2013), nr 2 (102), s. 67–95.
Lendzion A., Koncepcja osoby w charakterologii Józefa Pastuszki, „Pedagogika Filozoficzna” 1 (2006), s. 111–130.
Łastowski K., E. O. Wilsona wizja antropologii jako dziedziny badań nad naturą ludzką, w: Geny, kultura, społeczeństwo. Teoria ewolucji a nauki społeczne, red. T. Kozłowski, Toruń 2006, s. 19–36.
Łepko Z., Filozoficzna relewancja etologii, „Seminare. Poszukiwania naukowe” 20 (2004), s. 221–238.
Perz T., Człowieczeństwo w ujęciu Jerzego Chmurzyńskiego, „Studia Philosophiae Christianae” 58 (2022), nr 1, s. 73–97.
Ruiz de la Peña J.L., Antropologia i pokusy biologa, tłum. B. Szatyński, w: Moralność chrześcijańska, red. L. Balter i in., Poznań–Warszawa 1987, s. 89–101.
Wężowicz-Ziółkowska D., Idee biologii w humanistyce. Rudymenty mapy wpływów. Wprowadzenie, w: Biological Turn. Idee biologii w humanistyce współczesnej, red. D. Wężowicz-Ziółkowska, E. Wieczorkowska, Katowice 2016, s. 7–22.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.