The Second and Third Epistles of Saint John in the Commentaries of the Church Fathers
DOI:
https://doi.org/10.15633/sts.4184Keywords:
Second Epistle of John, Third Epistle of John, Clement of Alexandria, Didymus the Blind, Bede the Venerable, Oecumenius Ślepy, Beda Czcigodny, EkumeniuszAbstract
The purpose of this paper is to present the content of the ancient commentaries on the Second and Third Epistles of Saint John the Apostle. These two short letters are some of the least read and commented on in the New Testament. The same, though perhaps even more so, can be said of the few ancient commentaries of these letters. Reading the works of Clement of Alexandria, Didymus the Blind, Bede the Venerable, Oecumenius or Hilary of Arles we notice that when commenting the Second and the Third Epistles of John they focused primarily on the circumstances of their creation and enquire as to the identity to whom the Epistles were addressed, and the identity of the other people mentioned in the text. However, their comments also include theological themes. Sometimes starting from seemingly unrelated theological passages in the Epistles, they dealt with theological themes more appropriate to their own time rather than to the apostolic time. Among such topics we can mention the parousia of Christ, the reality of His incarnation and the relationship of the Son of God with God the Father. Within this circle also remains the exegetes’ interest in the necessity of preserving the true faith and of dissociating themselves from heretics who distort it.
References
Bednarz M., Pisma św. Jana, Academica 18, Tarnów 2004.
Campbell B.L., Honor, Hospitality and Haughtiness: The Contention for Leadership in 3 John, „Evangelical Quarterly” 77 (2005), no. 4, s. 321–341.
Czerski J., Ewangelia i Listy św. Jana. Wprowadzenie literackie, historyczne i teologiczne, Opolska Biblioteka Teologiczna 156, Opole 2016.
Drączkowski F., Dydym Ślepy, w: Encyklopedia katolicka, t. 4, red. R. Łukaszyk,
L. Bieńkowski, F. Gryglewicz, Lublin 1983, k. 414–415.
Drączkowski F., Ekumeniusz, w: Encyklopedia katolicka, t. 4, red. R. Łukaszyk,
L. Bieńkowski, F. Gryglewicz, Lublin 1983, k. 852–853.
Drączkowski F., Klemens Aleksandryjski, w: Encyklopedia katolicka, t. 9, red.
A. Szostek, Lublin 2002, k. 98–102.
Encyklopedia biblijna, red. P.J. Achtemeier, Warszawa 1999.
Gądecki S., Wstęp do pism Janowych, Gniezno 1991.
Gładyszewski L., Hilary z Arles, w: Encyklopedia katolicka, t. 6, red. J. Walkusz i in., Lublin 1993, k. 868.
Grégoire R., Beda il Venerabile, w: Dizionario patristico e di antichità cristiane, diretto da A. di Bernardino, vol. 1, Roma 1983, k. 515–518.
Griffith T., The Translation of Ο ΠΡΟΑΓΩΝ in 2 John 9, „Tyndale Bulletin” 67 (2016), no. 1, s. 137–144.
Gryglewicz F., Listy katolickie. Wstęp, przekład z oryginału, komentarz, Pismo Święte Nowego Testamentu 11, Poznań 1959.
Jensen M.D., Jesus „Coming” in the Flesh: 2 John 7 and Verbal Aspect, „Novum Testamentum” 56 (2014), fasc. 3, s. 310–322.
Jończyk W., Relacyjne aspekty teologii Ewangelii i Listów św. Jana, „Studia Bobolanum” 1 (2017), s. 177–193.
Keener C.S., Komentarz historyczno-kulturowy do Nowego Testamentu, Prymasowska Seria Biblijna, Warszawa 2000.
Kruse C.G., The Letters of John, Pillar New Testament Commentary, Grand Rapids 2000.
Labate A., Ecumenio, w: Dizionario patristico e di antichità cristiane, diretto da
A. di Bernardino, vol. 1, Roma 1983, k. 1063–1064.
Landrus H.L., Hearing 3 John 2 in the Voices of History, „Journal of Pentecostal Theology” 11 (2002), no. 1, s. 70–88.
List św. Jakuba, I–II List św. Piotra, I–III List św. Jana, List św. Judy, red. G. Bray, Ojcowie Kościoła komentują Biblię 11, Ząbki 2014.
Lorencin I., Hospitality versus Patronage: An Investigation of Social Dynamics in the Third Epistle of John, „Andrews University Seminary Studies” 46 (2008), no. 2, s. 165–174.
Marshall I.H., The Epistles of John, The New International Commentary on the New Testament, Grand Rapids 1978.
Mees R., Clemente di Alessandria, w: Dizionario patristico e di antichità cristiane, diretto da A. di Bernardino, vol. 1, Roma 1983, k. 706–711.
Mędala S., Trwanie w prawdzie (Drugi List św. Jana), w: Ewangelia św. Jana. Listy powszechne. Apokalipsa, red. J. Frankowski, oprac. R. Bartnicki i in., Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych 10, Warszawa 1992, s. 90–96.
Mędala, S., Gościnność chrześcijańska (Trzeci List św. Jana), w: Ewangelia św. Jana. Listy powszechne. Apokalipsa, red. J. Frankowski, oprac. R. Bartnicki i in., Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych 10, Warszawa 1992, s. 97–101.
Nautin P., Didimo il Cieco, w: Dizionario patristico e di antichità cristiane, diretto da A. di Bernardino, vol. 1, Roma 1983, k. 950–952.
Pricoco S., Ilario di Arles, w: Dizionario patristico e di antichità cristiane, diretto da A. di Bernardino, vol. 1, Roma 1983, k. 1747–1748.
Rienecker F., Maier G., Leksykon biblijny, tłum. D. Irmińska, Prymasowska Seria Biblijna, Warszawa 2001.
Sikora A.R., „Widzenie” Boga w Listach św. Jana, „Verbum Vitae” 16 (2009),
s. 183–198.
Skibiński T., Listy katolickie w starożytności chrześcijańskiej, „Vox Patrum”
(2008), s. 937–950.
Smalley S.S., 1, 2 and 3 John, World Biblical Commentary, Grand Rapids 2008.
Starowieyski M., Beda Czcigodny, w: Encyklopedia katolicka, t. 2, red. F. Gryglewicz, R. Łukaszyk, Z. Sułowski, Lublin 1976, k. 169–172.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Paweł Lasek
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Twórca oświadcza, że przysługują mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i identyfikator DOI oryginalnie opublikowanego utworu).