Prawda o człowieku i jego historii w kręgu kultury antycznej

Autor

  • Stanisław Sojka Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/tst.1717

Słowa kluczowe:

kultura antyczna, historia, człowieczeństwo, życzliwość, wrażliwość, gościnność, przebaczenie, dobro, prawda, piękno, modlitwa, Bóg, Chrystus

Abstrakt

Kultura antyczna, której świadectwem są arcydzieła rąk i umysłów starożytnych Greków i Rzymian, fascynuje ludzkość z uwagi na jej otwartość, a także na trwałe i niezmienne treści istniejące w człowieku jako twórcy tej kultury. Humanitas starożytnych Greków i Rzymian przejawia się w poetyckich eposach, religijnych misteriach, filozoficznych traktatach oraz w malarstwie i architekturze. Wartości, takie jak prawda, dobro, piękno i miłość oraz otwartość na nie, nadają sens ludzkiej egzystencji i historii, która ostateczne swoje dopełnienie odnajduje w Chrystusie, w którym „apparuit benignitas et humanitas Salvatoris nostri Dei” (Tt 3, 4).

Biogram autora

  • Stanisław Sojka - Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie
    Ks. prof. dr hab. Stanisław Sojka – wykładowca Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, kierownik Katedry Teologii Moralnej i Duchowości na Wydziale Teologicznym Sekcja w Tarnowie. Ukończył studia w zakresie filozofii teoretycznej, filologii klasycznej, biblistyki, teologii duchowości, teologii moralnej. Pełni funkcje: członka Rady Naczelnej ds. KUL, prezesa Towarzystwa Przyjaciół KUL Oddział w Tarnowie, delegata Biskupa Tarnowskiego ds. KUL, wiceprezesa Towarzystwa Przyjaciół WSD w Tarnowie, sekretarza Krajowego Duszpasterstwa Rolników, wicepostulatora extra Urbem w sprawie beatyfikacji męczenników Kościoła w Polsce z okresu II wojny światowej, w szczególności bł. ks. Romana Sitki, postulatora ds. beatyfikacji sługi Bożej Stefanii Łąckiej. Pełni również funkcję diecezjalnego duszpasterza i kapelana policji. Jest przedstawicielem Konferencji Episkopatu Polski w grupie tematycznej „Zachowanie dziedzictwa kulturowego polskiej wsi” działającej przy Grupie Roboczej ds. Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich przy Radzie Prezydenta RP, jest członkiem Narodowej Rady Rozwoju przy Prezydencie RP, koordynatorem Sekcji Dydaktyczno-Pedagogicznej Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Tarnowie, przedstawicielem Kapituły Godności Honorowych oraz Fundacji im. Świętej Jadwigi dla Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. Autor ponad stu artykułów i kilkunastu publikacji książkowych, uczestnik wielu sympozjów, konferencji naukowych, prałat Jego Świętobliwości.

Bibliografia

Adamek Z., Elementy wiedzy o kulturze, Tarnów 2001.

Babiński M., „Actio” i „contemplatio” w prozie Seneki Młodszego (mps, Biblioteka Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego), Lublin 1984.

Babiński M., Etyczne aspekty „actio” i „contemplatio” w prozie Seneki Młodszego, „Roczniki Humanistyczne” 33 (1985) z. 3, s. 28n.

Bajda J., Znaczenie rodziny dla kultury, [w:] Teologia, kultura, współczesność, red. Z. Adamek, Tarnów 1995, s. 41–42.

Capała D., Encyklopedia katolicka, t. 10, Lublin 2004, kol. 188.

Gelliusz, Aulus Gellius, Noctes Atticae XIII, 17,1.

Heller M., 10.30 u Maksymiliana, Kraków 2014.

Heller M., Przemijanie i kultura, [w:] Teologia, kultura, współczesność, red. Z. Adamek, Tarnów 1995, s. 7–10.

Hezjod, Prace i dnie, tłum. W. Steffen, Wrocław 1952.

Jan Paweł II, Homilia w czasie Mszy św. inauguracyjnej pontyfikat, Rzym, 22.10.1978, [w:] Przemówienia i homilie Ojca Świętego Jana Pawła II, Kraków 2008, s. 9–10.

Jan Paweł II, Novo millenio ineunte.

Jan Paweł II, Spotkamy się w imię wspólnej miłości do prawdy. Przemówienie z okazji 600-lecia Wydziału Teologicznego UJ, Kraków 8.06.1997, „L’Oservatore Romano” wyd. pol. 18 (1997) nr 7, s. 60.

Jezus Chrystus. Historia i tajemnica, red. W. Granat, E. Kopeć, Lublin 1982.

Merki H., Homoiosis theo, Freiburg (Schweiz) 1952.

Ratzinger J., Interpretation – Kontemplation – Action, „Internationale Katholische Zeitschrift” 2 (1983), s. 175.

Seneka, Epistulae morales od Lucilium, 9, (I, 9) 6.

Słownik języka polskiego, t. 1, Warszawa 1983.

Sojka S., Contemplatio et imitatio Christi. Chrystologiczny wymiar kontemplacji i naśladowania duchowości chrześcijańskiej według współczesnego nauczania Kościoła, Kraków 2006.

Sojka S., LXXX Zjazd Polskiego Towarzystwa Filologicznego, „Vox Patrum” 4 (1984) z. 6–7, s. 470–474.

Wal J., Kultura dialogu, Kraków 2012.

Winniczuk L., Ludzie, zwyczaje i obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, cz. 1, Warszawa 1985.

Wojtyła K., Poezje, Kraków 1978.

Wójtowicz H., Modlitwa w religii greckiej, „Tarnowskie Studia Teologiczne” 8 (1981), s. 25–34.

Wójtowicz H., Rola modlitwy w mistyce w świetle wypowiedzi greckich Ojców Kościoła ze szczególnym uwzględnieniem wypowiedzi o modlitwie Orygenesa i Grzegorza z Nyssy, [w:] Mistyka w życiu człowieka, red. W. Słomka, Lublin, 1980, s. 113.

Wójtowicz H., Theoria i prasis u Orygenesa, „Roczniki Humanistyczne” 30 (1982) z. 3, s. 65–71.

Wójtowicz H., Z helleńskich nurtów mistycznych, [w:] Mistyka w życiu człowieka, red. W. Słomka, Lublin 1980, s. 44.

Życiński J. abp, Wiara chrześcijańska w dialogu z kulturą współczesną według Jana Pawła II, „Ethos” (1998) nr 41–42, s. 133–146.

Pobrania

Opublikowane

2016-06-30

Numer

Dział

Artykuły