Prawda o człowieku i jego historii w kręgu kultury antycznej
DOI:
https://doi.org/10.15633/tst.1717Słowa kluczowe:
kultura antyczna, historia, człowieczeństwo, życzliwość, wrażliwość, gościnność, przebaczenie, dobro, prawda, piękno, modlitwa, Bóg, ChrystusAbstrakt
Kultura antyczna, której świadectwem są arcydzieła rąk i umysłów starożytnych Greków i Rzymian, fascynuje ludzkość z uwagi na jej otwartość, a także na trwałe i niezmienne treści istniejące w człowieku jako twórcy tej kultury. Humanitas starożytnych Greków i Rzymian przejawia się w poetyckich eposach, religijnych misteriach, filozoficznych traktatach oraz w malarstwie i architekturze. Wartości, takie jak prawda, dobro, piękno i miłość oraz otwartość na nie, nadają sens ludzkiej egzystencji i historii, która ostateczne swoje dopełnienie odnajduje w Chrystusie, w którym „apparuit benignitas et humanitas Salvatoris nostri Dei” (Tt 3, 4).Bibliografia
Adamek Z., Elementy wiedzy o kulturze, Tarnów 2001.
Babiński M., „Actio” i „contemplatio” w prozie Seneki Młodszego (mps, Biblioteka Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego), Lublin 1984.
Babiński M., Etyczne aspekty „actio” i „contemplatio” w prozie Seneki Młodszego, „Roczniki Humanistyczne” 33 (1985) z. 3, s. 28n.
Bajda J., Znaczenie rodziny dla kultury, [w:] Teologia, kultura, współczesność, red. Z. Adamek, Tarnów 1995, s. 41–42.
Capała D., Encyklopedia katolicka, t. 10, Lublin 2004, kol. 188.
Gelliusz, Aulus Gellius, Noctes Atticae XIII, 17,1.
Heller M., 10.30 u Maksymiliana, Kraków 2014.
Heller M., Przemijanie i kultura, [w:] Teologia, kultura, współczesność, red. Z. Adamek, Tarnów 1995, s. 7–10.
Hezjod, Prace i dnie, tłum. W. Steffen, Wrocław 1952.
Jan Paweł II, Homilia w czasie Mszy św. inauguracyjnej pontyfikat, Rzym, 22.10.1978, [w:] Przemówienia i homilie Ojca Świętego Jana Pawła II, Kraków 2008, s. 9–10.
Jan Paweł II, Novo millenio ineunte.
Jan Paweł II, Spotkamy się w imię wspólnej miłości do prawdy. Przemówienie z okazji 600-lecia Wydziału Teologicznego UJ, Kraków 8.06.1997, „L’Oservatore Romano” wyd. pol. 18 (1997) nr 7, s. 60.
Jezus Chrystus. Historia i tajemnica, red. W. Granat, E. Kopeć, Lublin 1982.
Merki H., Homoiosis theo, Freiburg (Schweiz) 1952.
Ratzinger J., Interpretation – Kontemplation – Action, „Internationale Katholische Zeitschrift” 2 (1983), s. 175.
Seneka, Epistulae morales od Lucilium, 9, (I, 9) 6.
Słownik języka polskiego, t. 1, Warszawa 1983.
Sojka S., Contemplatio et imitatio Christi. Chrystologiczny wymiar kontemplacji i naśladowania duchowości chrześcijańskiej według współczesnego nauczania Kościoła, Kraków 2006.
Sojka S., LXXX Zjazd Polskiego Towarzystwa Filologicznego, „Vox Patrum” 4 (1984) z. 6–7, s. 470–474.
Wal J., Kultura dialogu, Kraków 2012.
Winniczuk L., Ludzie, zwyczaje i obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, cz. 1, Warszawa 1985.
Wojtyła K., Poezje, Kraków 1978.
Wójtowicz H., Modlitwa w religii greckiej, „Tarnowskie Studia Teologiczne” 8 (1981), s. 25–34.
Wójtowicz H., Rola modlitwy w mistyce w świetle wypowiedzi greckich Ojców Kościoła ze szczególnym uwzględnieniem wypowiedzi o modlitwie Orygenesa i Grzegorza z Nyssy, [w:] Mistyka w życiu człowieka, red. W. Słomka, Lublin, 1980, s. 113.
Wójtowicz H., Theoria i prasis u Orygenesa, „Roczniki Humanistyczne” 30 (1982) z. 3, s. 65–71.
Wójtowicz H., Z helleńskich nurtów mistycznych, [w:] Mistyka w życiu człowieka, red. W. Słomka, Lublin 1980, s. 44.
Życiński J. abp, Wiara chrześcijańska w dialogu z kulturą współczesną według Jana Pawła II, „Ethos” (1998) nr 41–42, s. 133–146.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 Stanisław Sojka
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0).
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0) Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).