Supernatural Dimension of Human Dignity
DOI:
https://doi.org/10.15633/tst.3262Keywords:
human dignity, Catholic social teaching, the supernatural dimension of man, the ethical dimension of man, social dimension of manAbstract
A leading idea in the Churchentire social teaching is a continuously returning truth about dignity of a human person. It is worth to analyse this issue, as it is an inseparable companion of the social teaching of the Church. This work presents the supernatural dimension of human dignity. The dignity is supported by the Revelation, especially the Holy Bible indicating the fact that human was created by the God. In this approach, human is the God’s image. Due to the supernatural aspect of human dignity we can say that human being given a dignity of the God’s son and daughter became brother and sister of Christ. This is a man, who is the purpose of God’s revelations, it is a man, to whom Christ was talking, He suffered for him, was sentenced to death and resurrected. The supernatural aspect of human dignity is also expressed in the mission of the Church of Christ, to which it is a man, who is “the only path.”
References
Balthasar H. U. von, Teodramatyka. Druga osoba dramatu, Kraków 2003.
Gesché A., Człowiek, Poznań 2005.
Głódź M., Zagadka substancji wszechrzeczy i człowieka, w: M. Heller, J. Życiński, Wszechświat – maszyna czy myśl?, Kraków 1998, s. 127–142.
Gnilka J., Teologia Nowego Testamentu, Kraków 2002.
Haeffner G., Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, Kraków 2006.
Heschel A. I., Człowiek nie jest sam, Kraków 2001.
Jan XXIII, Encyklika Mater et magistra o współczesnych przemianach społecznych w świetle zasad nauki chrześcijańskiej (15.05.1961), Wrocław 1997.
Jan XXIII, Encyklika Pacem in terris o pokoju między wszystkimi narodami opartym na prawdzie, sprawiedliwości, miłości i wolności (11.04.1963), Kraków 2003.
Jan Paweł II, Encyklika Centesimus annus w setną rocznicę Rerum novarum (1.05.1991), Kraków 2013.
Jurgen H., Faktizität und Geltung. Beiträge zur Diskurstheorie des Rechts und des demokratischen Rechtsstaats, Frankfurt 1992.
Kotowicz R., Etyka życia, Kraków 1998.
Krąpiec M. A., Człowiek, w: Powszechna encyklopedia filozofii, t. 2, Lublin 2001, s. 376–386.
Krąpiec M. A., Kryzys społeczno-gospodarczy kryzysem człowieka, w: O życie godne człowieka – w nurcie zagadnień posoborowych, t. 19, Warszawa 1990, s. 251–263.
Legutko R., Podzwonne dla błazna, Kraków 2006.
Majka J., Filozofia społeczna, Wrocław 1982.
Mazurek F. J., Godność osoby ludzkiej podstawą praw człowieka, Lublin 2001.
Paweł VI, Encyklika Populorum progressio. o popieraniu rozwoju ludów (26.03.1967), w: Dokumenty nauki społecznej Kościoła, red. M. Radwan, L. Dyczewski, A. Stanowski, t. 1, Rzym–Lublin 1987, s. 391–416.
Pius XI, Encyklika Quadragesimo Anno o chrześcijańskim ustroju społecznym (15.05.1931), Warszawa 2002.
Połoz W., Personalistyczne uzasadnienie norm moralnych w dokumentach Soboru Watykańskiego II, Warszawa 1981.
Seweryniak H., Świadectwo i sens, Płock 2003.
Singer P., Practical Ethics, Cambridge 1979.
Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes (7.12.1965), w: Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje, tekst łacińsko-polski, Poznań 2008, s. 824–981.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0).
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0) Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).