Krakow school of anthropology in the circle of phenomenology. Outline of selected concepts
DOI:
https://doi.org/10.15633/tst.41104Keywords:
Krakow school of anthropology, anthropology, phenomenology, Roman Ingarden, Karol Wojtyła, Władysław Stróżewski, Józef TischnerAbstract
Pheneomenology there was and there is an important trend in the history of philosophy. Although it is not homogeneous creation, but a varied and rich one, there is something that connects phenomenologists: it is the disare to return to things, to their essence and relationships between them. One of the thing that must be investigated is undoubtedly the human being. In the Polish philosophical milieu we can find numerous philosophers who deal with the nature and condition of man. Some of them come from the Krakow community, and their wide and rich work allows us to speak of the existence of the Krakow school of anthropology. In this article, I would like to present the philosophical thought about the nature of man by several phenomenologists from this school. They include: Roman Ingarden, Karol Wojtyła, Władysław Stróżewski and Józef Tischner. The most outstanding of them is undoubtedly Roman Ingarden, who influenced the way of thinking of other philosophers.
References
Burgos J. M., Personalizm. Autorzy i tematy nowej filozofii, tłum. K. Koprowski, Warszawa 2010.
Buttiglione R., Myśl Karola Wojtyły, tłum. J. Merecki, Lublin 1996.
Frossard A., Nie lękajcie się! Rozmowy z Janem Pawłem II, Kraków 1983.
Galarowicz J., Antropodramatyka. Krakowska szkoła antropologiczna, Kraków 2021.
Galarowicz J., Ks. Józef Tischner, Kraków 2013.
Galarowicz J., Personalizm Józefa Tischnera, „Pietas et Studium” 2 (2009), s. 91–94.
Heller M., Ks. Józef Tischner — mistrz i filozof (1931–2000), „Zagadnienia Filozoficzne w Nauce” 26 (2000), s. 3–4.
Ingarden R., Książeczka o człowieku, Kraków 1973.
Ingarden R., Spór o istnienie świata, Warszawa 1961.
Ingarden R., Wykłady z etyki, Warszawa 1989.
Ingarden R., Z badań nad filozofią współczesną, Warszawa 1963.
Krakowska szkoła antropologiczna, red. J. Kupczak, J. Majka, Kraków 2009.
Majewska Z., Książeczka o Ingardenie. Szkic biograficzny, Lublin 1995.
Merecki J., Źródła filozofii Karola Wojtyły, „Ethos” (2006) nr 4, s. 76–92.
Miłość i nicość. Z Władysławem Stróżewskim rozmawia Anna Kostrzewska-Bednarkiewicz, Warszawa 2017.
Mizińska J., Filozofia bez granic, w: Spór o Ingardena. W setną rocznicę urodzin, red. J. Dębowski, Lublin 1994.
Polska filozofia powojenna, red. W. Mackiewicz, Warszawa 2001.
Rozmowy o filozofii, red. A. Zieliński i in., Lublin 1996.
Stróżewski W., Logos, wartość, miłość, Kraków 2013.
Stróżewski W., O wielkości. Szkice z filozofii człowieka, Kraków 2002.
Stróżewski W., W kręgu wartości, Kraków 1992.
Tatarkiewicz W., Roman Ingarden, w: Fenomenologia Romana Ingardena, wydanie specjalne „Studiów Filozoficznych”, Warszawa 1972, s. 55–57.
Tischner J., Bezdroża spotkań, „Analecta Cracoviensa” 12 (1980), s. 137–172.
Tischner J., Etyka wartości i nadziei, w: D. von Hildebrand, J. Tischner, J. Paściak, J. A. Kłoczowski, Wobec wartości, Poznań 1982, s. 9–132.
Tischner J., Myślenie w żywiole piękna, wybór i opracowanie W. Bonowicz, Kraków 2004.
Tischner J., Myślenie według wartości, Kraków 1982.
Tischner J., Spór o istnienie człowieka, Kraków 1998.
Tischner J., Studia z filozofii świadomości, Kraków 2006.
Tischner J., Świat ludzkiej nadziei, Kraków 1975.
Tischner J., Wokół sprawy wiary i rozumu, „Zagadnienia Filozoficzne w Nauce” 26 (2000), s. 37–45.
Wojtyła K., Aby Chrystus się nami posługiwał, Kraków 1979.
Wojtyła K., Miłość i odpowiedzialność, Lubin 2001.
Wojtyła K., „Osoba i czyn” oraz inne studia antropologiczne, Lublin 1994.
Wojtyła K., Problem doświadczenia w etyce, w: Karol Wojtyła. Filozof i papież — wybór tekstów, Warszawa 2009.
Wojtyła K., Znak sprzeciwu, Warszawa 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Tomasz Maziarka
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0).
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0) Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).