Krakowska szkoła antropologiczna w kręgu fenomenologii. Zarys wybranych koncepcji
DOI:
https://doi.org/10.15633/tst.41104Słowa kluczowe:
krakowska szkoła antropologiczna, antropologia, fenomenologia, Roman Ingarden, Karol Wojtyła, Władysław Stróżewski, Józef TischnerAbstrakt
Fenomenologia była i jest ważnym nurtem w historii filozofii. Chociaż nie jest tworem jednolitym, lecz zróżnicowanym i bogatym, istnieje coś, co łączy fenomenologów: jest to pragnienie, by powrócić do samych rzeczy i opisywać je tak, jak one jawią się naszej świadomości. Jedną z rzeczy jawiącą się naszej świadomości jest człowiek. W polskim środowisku filozoficznym odnajdujemy licznych filozofów zajmujących się naturą i kondycją człowieka. Niektórzy pochodzą ze środowiska krakowskiego, a ich szeroka i bogata twórczość pozwala mówić o istnieniu krakowskiej szkoły antropologicznej. Niniejszy artykuł prezentuje filozoficzną sylwetkę kilku zaliczanych do tej szkoły fenomenologów. Należą do nich: Roman Ingarden, Karol Wojtyła, Władysław Stróżewski i Józef Tischner.
Bibliografia
Burgos J. M., Personalizm. Autorzy i tematy nowej filozofii, tłum. K. Koprowski, Warszawa 2010.
Buttiglione R., Myśl Karola Wojtyły, tłum. J. Merecki, Lublin 1996.
Frossard A., Nie lękajcie się! Rozmowy z Janem Pawłem II, Kraków 1983.
Galarowicz J., Antropodramatyka. Krakowska szkoła antropologiczna, Kraków 2021.
Galarowicz J., Ks. Józef Tischner, Kraków 2013.
Galarowicz J., Personalizm Józefa Tischnera, „Pietas et Studium” 2 (2009), s. 91–94.
Heller M., Ks. Józef Tischner — mistrz i filozof (1931–2000), „Zagadnienia Filozoficzne w Nauce” 26 (2000), s. 3–4.
Ingarden R., Książeczka o człowieku, Kraków 1973.
Ingarden R., Spór o istnienie świata, Warszawa 1961.
Ingarden R., Wykłady z etyki, Warszawa 1989.
Ingarden R., Z badań nad filozofią współczesną, Warszawa 1963.
Krakowska szkoła antropologiczna, red. J. Kupczak, J. Majka, Kraków 2009.
Majewska Z., Książeczka o Ingardenie. Szkic biograficzny, Lublin 1995.
Merecki J., Źródła filozofii Karola Wojtyły, „Ethos” (2006) nr 4, s. 76–92.
Miłość i nicość. Z Władysławem Stróżewskim rozmawia Anna Kostrzewska-Bednarkiewicz, Warszawa 2017.
Mizińska J., Filozofia bez granic, w: Spór o Ingardena. W setną rocznicę urodzin, red. J. Dębowski, Lublin 1994.
Polska filozofia powojenna, red. W. Mackiewicz, Warszawa 2001.
Rozmowy o filozofii, red. A. Zieliński i in., Lublin 1996.
Stróżewski W., Logos, wartość, miłość, Kraków 2013.
Stróżewski W., O wielkości. Szkice z filozofii człowieka, Kraków 2002.
Stróżewski W., W kręgu wartości, Kraków 1992.
Tatarkiewicz W., Roman Ingarden, w: Fenomenologia Romana Ingardena, wydanie specjalne „Studiów Filozoficznych”, Warszawa 1972, s. 55–57.
Tischner J., Bezdroża spotkań, „Analecta Cracoviensa” 12 (1980), s. 137–172.
Tischner J., Etyka wartości i nadziei, w: D. von Hildebrand, J. Tischner, J. Paściak, J. A. Kłoczowski, Wobec wartości, Poznań 1982, s. 9–132.
Tischner J., Myślenie w żywiole piękna, wybór i opracowanie W. Bonowicz, Kraków 2004.
Tischner J., Myślenie według wartości, Kraków 1982.
Tischner J., Spór o istnienie człowieka, Kraków 1998.
Tischner J., Studia z filozofii świadomości, Kraków 2006.
Tischner J., Świat ludzkiej nadziei, Kraków 1975.
Tischner J., Wokół sprawy wiary i rozumu, „Zagadnienia Filozoficzne w Nauce” 26 (2000), s. 37–45.
Wojtyła K., Aby Chrystus się nami posługiwał, Kraków 1979.
Wojtyła K., Miłość i odpowiedzialność, Lubin 2001.
Wojtyła K., „Osoba i czyn” oraz inne studia antropologiczne, Lublin 1994.
Wojtyła K., Problem doświadczenia w etyce, w: Karol Wojtyła. Filozof i papież — wybór tekstów, Warszawa 2009.
Wojtyła K., Znak sprzeciwu, Warszawa 2007.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Tomasz Maziarka
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0).
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0) Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).