The iconography of the Tarnów doors by Bronisław Chromy in the context of ideological controversies concerning war martyrology

Authors

  • Grażyna Ryba Uniwersytet Rzeszowski

DOI:

https://doi.org/10.15633/tst.714

Keywords:

Bronisław Chromy, bronze doors, Church of St Maximilian in Tarnów

Abstract

In 1984, the bronze doors of the Church of St Maximilian in Tarnów were made by Krakow sculptor Bronisław Chromy. The author called them “Memorial to the Martyrdom of Nations”. In accordance with the artist’s assumption, the cycle of 24 bas-relief panels placed on the doors displays a martyrological theme which combines images showing the mechanism of operation of Nazi death camps with a representation of St Maximilian, his stay in Auschwitz, his heroic death and the ultimate triumph of the idea of love preached by him. Chromy’s work thus becomes incorporated in the trend of an ideological polemic between the communist state and the Church concerning the issue of the role of the latter and the attitude of Christians during World War II. The content and form of the representations on the Tarnów Doors situate also this achievement in the circle of Chromy’s works revealing the formation of the artist’s mystical attitude.

Author Biography

  • Grażyna Ryba, Uniwersytet Rzeszowski

    Grażyna Ryba – ukończyła studia historii sztuki w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie oraz studia licencjacko-doktoranckie organizowane przez Papieską Akademię Teologiczną w Krakowie. Dysertację doktorską przygotowała pod kierunkiem o. prof. dr. hab. Józefa Benignusa Wanata. Jest pracownikiem dydaktycznym Wydziału Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego. Zainicjowała utworzenie i zorganizowała Centrum Dokumentacji Współczesnej Sztuki Sakralnej UR, jednostki o charakterze naukowo-badawczym i archiwizacyjno-popularyzatorskim, a obecnie kieruje pracami tego ośrodka. Utworzyła i redaguje rocznik „Sacrum et Decorum. Materiały i Studia z Historii Sztuki Sakralnej”. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół zagadnień związanych ze współczesną sztuka sakralną.

References

Chromy B., Kamień i marzenie – autobiografia, Kraków 2005.

Dobraczyński J., Skąpiec Boży. Rzecz o o. Maksymilianie Maria Kolbe, Niepokalanów 1946.

Dyczewski L., Święty Maksymilian Maria Kolbe, w: Polscy święci, III, Warszawa 1984.

Gurgul S., Tarnowskie Drzwi Spiżowe – Pomnik Męczeństwa Narodów, „Maksymilian” 1984 nr 3 (36).

Iliński P., Błogosławiony Maksymilian Maria Kolbe: na tle epoki, Warszawa 1975.

Jonas H., Idea Boga po Auschwitz, Kraków 2003.

Knapiński R., Święty Maksymilian Kolbe, w: Święci według mistrzów, red. E. Olczak, Warszawa 2009.

Kornecki M., Kościoły diecezji tarnowskiej, „Rocznik Diecezji Tarnowskiej”.

Kowalczyk I., Historia w polskiej sztuce współczesnej, w: Nowe zjawiska w sztuce polskiej po 2000, red. G. Borkowski i in., Warszawa 2005.

Leo A., Tarnowskie kościoły, Tarnów 2005.

Madeyski J., Bronisław Chromy, Kraków 2008.

Pietrzykowska A., Region tarnowski w okresie okupacji hitlerowskiej – polityka okupanta i ruch oporu, Warszawa-Kraków 1984.

Piper F., Eksterminacja, w: Oświęcim. Hitlerowski obóz masowej zagłady, red. W. Michalak, Warszawa 1977.

Podlejski Z., Do nieba przez aklamację, Kraków 2011.

Ryba G., Na granicy rzeczywistości. Mistyk, droga poznania mistycznego i artysta współczesny, w: Fides ex visu. Okiem mistyka, red. A. Kramiszewska, Lublin 2012.

Ryba G., Oświęcimskie drzwi z brązu. Przyczynek do ikonografii św. Maksymiliana Kolbe, w: Limen expectationis. Księga ku czci śp. ks. prof. dr. hab. Zdzisława Klisia, red. J. Urban, A. Witko, Kraków 2012.

Tischner J., Spór o istnienie człowieka, Kraków 1998.

Zieliński Z., Kościół w Polsce 1944–2002, Warszawa 2003.

Żaryn J., Historia Kościoła katolickiego w Polsce (1944–1989), Warszawa 2003.

Downloads

Published

2014-09-01

Issue

Section

Artykuły

Similar Articles

31-40 of 217

You may also start an advanced similarity search for this article.