От философии языка к философии религии: этносемиотические идеи С.А. Токарева и Ю.В. Кнорозова
DOI:
https://doi.org/10.15633/tes.10203Słowa kluczowe:
Yu.V. Knorozov, S.A. Tokarev, philosophy of religion, ethnosemiotics, Russian philosophy of the late periodAbstrakt
The article is devoted to a little-studied phenomenon in the history of Russian philosophy of the late period (XX century) – the philosophy of religion by Yu.V. Knorozov and S.A. Tokarev. This approach in the field of philosophy of religion is directly related to another humanitarian research program of researchers – ethnosemiotics. Based on the ethnographic, ethnosemiotic and general theoretical works of Tokarev and Knorozov, the article provides a systematization and description of this original and authentic version of the philosophy of religion (which was originally developed to study local religious cults and traditions). The direct connection of this philosophical phenomenon with other disciplines is shown: archeology, geography, ethnography and theoretical linguistics.
Bibliografia
Allan C., The Use of Chiasmus by the Ancient K’iche’ Maya [v:] Parallel Worlds. Genre, Discourse, and Poetics in Contemporary, Colonial, and Classic Maya Literature, K.M. Hull, M.D. Carrasco (ред.), Denver 2012, с. 311–338.
Kłoczkowski J.A., Między samotnością a współnotą. Wstęp do filozofii religii, Tarnów 2004.
Knorozov YU.V., K voprosu o klassifikatsii signalizatsii [v:] idem, Izbrannyye trudy, Sankt-Peterburg 2018, c. 28–38.
Knorozov YU.V., Mazar Shamun-nabi (Nekotoryye perezhitki domusul’manskikh verovaniy u narodov Khorezmskogo oazisa), «Sovetskaya Etnografiya», 2 (1949), c. 86–97.
Knorozov YU.V., Osobennosti detskikh izobrazheniy [v:] idem, Izbrannyye trudy, Sankt-Peterburg 2018, c. 47–53.
Kolmogorov A.N., Avtomaty i zhizn’ [v:] Vozmozhnoye i nevozmozhnoye v kibernetike, A. Berg, E. Kol’man (ред.), Moskva 1963, c. 10–29.
Lotman YU.M., «Dogovor» i «vrucheniye sebya» kak arkhetipicheskiye modeli kul’tury [v:] idem, Izbrannyye stat’i v trekh tomakh, t. 3: Stat’i po istorii russkoy literatury. Teoriya i semiotika drugikh iskusstv. Mekhanizmy kul’tury. Melkiye zametki, Tallinn 1993, c. 345–355.
Lotman YU.M., Kul’tura i vzryv, Moskva 1992.
Lotman YU.M., Simvol v sisteme kul’tury [v:] idem, Izbrannyye stat’i v trekh tomakh, t. 1: Stat’i po semiotike i tipologii kul’tury, Tallinn 1992, c. 191–199.
Mamardashvili M., Lektsii po antichnoy filosofii, Sankt-Peterburg 2012.
Mamardashvili M., Mesto filosofii v sovetskoy sisteme. Interv’yu Meraba Mamardashvili [v:] Fond Meraba Mamardashvili, https://mamardashvili.com/ru/merab-mamardashvili/avtobiograficheskoe/mysl-pod-zapretom.-mesto-filosofii-v-sovetskoj-sisteme1 [dostup: 12.03.2012].
Ostin D., Slovo kak deystviye [v:] Novoye v zarubezhnoy lingvistike. Sbornik statey, t. 17: Teoriya rechevykh aktov, V.YU. Gorodetskiy (ред.), Moskva 1986, c. 22–129.
Otto R., Svyashchennoye. Ob irratsional’nom v ideye bozhestvennogo i yego sootnoshenii s ratsional’nym, Sankt-Peterburg 2008.
Smit D.E., Transtsedental’nyy idealizm i analiticheskaya filosofiya yazyka s tochek zreniya sovetskoy filosofii stalinskogo vremeni i sovremennogo amerikanskogo pragmatizma, «Kantovskiy Sbornik», 1/22 (2001), c. 126–137.
Tokarev S.A., Ranniye formy religii, Moskva 1990.
Yershova G.G., Teoreticheskoye naslediye YU.V. Knorozova: k 70-letiyu pervoy nauchnoy publikatsii, «Izvestiya Rossiyskoy Akademii Nauk. Seriya Literatury i Yazyka», 77/6 (2018), c. 60–68.
Zolotarev A.M., Perezhitki totemizma u narodov Sibiri, Leningrad 1934.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.