Louis Lavelle i problemy ponowoczesności

Autor

  • Władysław Zuziak Pontificia Unversidad Juan Pablo II de Cracovia

DOI:

https://doi.org/10.15633/acr.2413

Słowa kluczowe:

Bycie, egzystencja, wartości, ponowoczesność, filozofia ducha, Louis Lavelle

Abstrakt

W artykule zaprezentowano i zanalizowano filozoficzną myśl Louisa Lavelle’a, przedstawiciela francuskiej „filozofii ducha” i prekursora filozofii bycia. Idee Louisa Lavelle’a zostały skonfrontowane i porównane z myślą M. Heideggera i J.-P. Sartre’a, a także z tezami filozofów postmodernistycznych – M. Foucaulta i R. Rorty’ego. Chociaż wszyscy ci filozofowie odrzucają oświeceniową dominację Rozumu, cechą wyróżniającą filozofię Lavelle’a jest optymistyczna wizja partycypacji w dynamicznym byciu, które konstytuuje najwyższą wartość.
W artykule wskazano, że aksjologia Louisa Lavelle’a może być znaczącym wkładem do współczesnego dyskursu filozoficznego. Afirmacja bycia, które jest podstawą jego aksjologii i metafizyki, otwiera nowe perspektywy dla rozwoju istoty ludzkiej i do afirmacji wartości w życiu indywidualnym i społecznym. Koncepcja ta może być dobrym punktem wyjścia do odrzucenia diagnozy postmodernistów i do rozwijania aksjologii opartej na partycypacji w dynamicznym byciu, które jest fundamentem wszystkich wartości.

Bibliografia

Bronk A., Zrozumieć świat współczesny, Lublin 1998.

Deleuze G., Foucault, trad. J. V. Pérez, México 1987.

Derrida J., Historia de la mentira: Prolegómenos, Buenos Aires 2002.

Drozdowicz Z., O Bogu Rozumie Naturze i Wielkim Eklektyzmie. Szkice z filozofii francuskiej, Szczecin 1986.

Gadacz T., Rozumowe poznawanie Boga, [en:] Fenomenologia polska a chrześcijaństwo, red. J. Gomułka, K. Tarnowski, A. Workowski, Kraków 2014.

Gadamer H. G., Verdad y método. Fundamentos de una hermenéutica filosófica, trad. A. Agud Aparicio, R. de Agapito, Salamanca 2012.

Foucault M., El filósofo enmascarado: entrevista clandestina a Michel Foucault, http://anarquiacoronada.blogspot.com.es/2013/10/el-filosofo-enmascarado-entrevista.html.

Foucault M., Historia de la locura en la época clásica, trad. J. Utrilla, Bogotá 1993.

Foucault M., Las palabras y las cosas. Una arqueología de las ciencias humanas, trad. E. C. Frost, México 1982.

Heidegger M., Carta sobre el humanismo, trad. R. Gutierrez Girardot, Madrid 1959.

Heidegger M., El ser y el tiempo, trad. J. Gaos, Bogotá 1993.

Heidegger M., ¿Qué es metafísica?, trad. H. Cortés, A. Leyte, Madrid 2000.

Kołakowski L., Horror metaphysicus, Warszawa 1990.

Lavelle L., La dialectique de l’éternel présent, vol. 1: Del’Être, Paris 1947.

Lavelle L., La dialectique de l’éternel présent, vol. 2: De l’Acte, Paris 1946.

Lavelle L., La philosophie française entre les deux guerres, Paris 1942.

Lavelle L., Manuel de méthodologie dialectique, Paris 1962.

Lavelle L., Traité des Valeurs, vol. 1, Paris 1951.

Migasiński J., W stronę metafizyki. Nowe tendencje metafizyczne w filozofii francuskiej połowy XX wieku, Wrocław 1997.

Rorty R., Contingencia, ironía y solidaridad, trad. A. E. Sinnot, Barcelona 1991.

Rorty R., Konsekwencje pragmatyzmu. Eseje z lat 1972–1980, tłum. C. Karkowski, Warszawa 1998.

Rorty R., La filosofía y el espejo de la naturaleza, trad. J. Fernández Zulaica, Madrid 1989.

Rorty R., Objetividad, relativismo y verdad, trad. J. Vigil Rubio, Barcelona 1996.

Sartre J.-P., El ser y la nada, trad. J. Valmar, Barcelona 1993.

Scheler M., Resentyment a moralność, tłum. B. Baran, Warszawa 2008.

Wieczorek K., Levinas a problem metafizyki, Katowice 1992.

Życiński J., Granice racjonalności. Eseje z filozofii nauki, Warszawa 1993.

Opublikowane

2018-06-15

Numer

Dział

Filozofia

Podobne artykuły

1-10 z 62

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.