Odbicie idei krucjatowych w sztuce średniowiecznej w XII i XIII wieku ze szczególnym uwzględnieniem motywów w sztuce polskiej
DOI:
https://doi.org/10.15633/fhc.1240Słowa kluczowe:
idee krucjatowe, sztuka średniowiecza, motywy krucjatowe w sztuce polskiejAbstrakt
Spuścizna piśmienna wieków średnich dla badaczy epoki pozostaje źródł nieocenionym. To słowo ma dla nas największą wartość. Trzeba jednak zauważyć, że średniowieczny odbiorca literatury należał z całą pewnością do grona wąskiej elity. Niewielu mogło poszczycić się umiejętnością czytania i pisania. Do mas przemawiał obraz - najbardziej wpływowy nośnik idei. Przedstawienia na ścianach, rzeźby, portale u wejścia do kościoła, środki płatnicze z ikonografią to przede wszystkim uruchamiało wyobraźnię. Symbolika oddziaływała na zmysły. „Obrazowy system komunikacji odgrywał w dawnych społeczeństwach o wiele ważniejszą rolę, niż to dostrzega współczesna polska literatura historyczna”. Dotykając tak rozległej kwestii, jaką był ruch krucjatowy i idea walki o każdy skrawek Ziemi Świętej, trudno pominąć te informacje, które zostały wyryte lub namalowane. Jedną z dziedzin dotkniętych palestyńskim wiatrem i zapachem Outremer przywiezionym przez krzyżowców pielgrzymów była sztuka – pisze w swej pracy Michał Wojtysiak. To sztuka, obok informacji historycznych, pokazuje nam ogromną ilość treści propagandowych. Nie liczą się maleńkie szczegóły, jakość wykonania, finezja przedstawienia, ale niesiona w tych przedstawieniach treść i przekaz. Sztuka zatem była elementem edukacji, pokazaniem pewnego wzorca, w przypadku naszych rozważań, wzorca idealnego - rycerza Chrystusowego. Przez sztukę propagowano również ideę krucjatową, zarówno tę ściśle jerozolimską, jak i szeroko pojętą wojnę z pogaństwem.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 Katarzyna Kabulak
Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Twórca oświadcza, że przysługują mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i identyfikator DOI oryginalnie opublikowanego utworu).