Dekoracja rzeźbiarska kapitularza przy klasztorze oo. dominikanów w Krakowie
DOI:
https://doi.org/10.15633/fhc.1507Słowa kluczowe:
dekoracja rzeźbiarska, kapitularz, klasztor dominikanów, KrakówAbstrakt
Kapituły generalne braci kaznodziejów w Paryżu (1239), Bolonii (1240) i Kolonii (1245) zakazały umieszczania w kościołach dominikańskich dekoracji plastycznych. Wzrastająca popularność predykantów i wykraczające daleko poza zakonną obserwancję ambicje ich dobrodziejów sprawiły, że dość prędko zarzucono ducha prostoty i ubóstwa. Nikłe fragmenty rzeźbiarskiej dekoracji kościoła Dominikanów w Poznaniu, które zachowały się do naszych czasów, zdradzają niepospolite bogactwo i rozmach inwestycji. Dekoracja rzeźbiarska kapitularza dominikańskiego w Krakowie była najczęściej pomijana w opracowaniach z zakresu historii sztuki. Portal w ścianie zachodniej wzmiankowano zaledwie kilka razy. Leonard Lepszy i Stanisław Tomkowicz uznali go za dzieło schyłkowego gotyku („bogaty okrój późnogotycki...”), jednak nie starali się nawet sprecyzować czasu powstania. Wobec nikłego stanu badań, najwyższy czas przyjrzeć się bliżej skromnym na pozór rzeźbom i zająć stanowisko w kwestii ich autentyczności.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 Marek Walczak
Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Twórca oświadcza, że przysługują mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i identyfikator DOI oryginalnie opublikowanego utworu).