Kościół bernardynów w Rzeszowie. Mistagogia przestrzeni prowadzącej do wnętrza świątyni
DOI:
https://doi.org/10.15633/fhc.2087Słowa kluczowe:
kościół bernardynów, Rzeszów, mistagogia, przestrzeń, wnętrze świątyniAbstrakt
W latach 1610–1629 z fundacji Mikołaja Spytka Ligęzy wzniesiono w Rzeszowie na miejscu objawień Matki Boskiej kościół, nad którym opiekę powierzono bernardynom. W związku z jubileuszem 500-lecia owych objawień, przypadającym w 2013 roku, w kościele dokonano szeregu prac renowacyjnych. W kruchcie, która zajmuje dolną kondygnację wieży, na osi na wprost prezbiterium odkryto wejście, zamurowane prawdopodobnie wkrótce po wybudowaniu kościoła, i przebito je ponownie, zgodnie z pierwotnym założeniem. Pomieszczenie kruchty w przyziemiu wieży zajmuje przestrzeń na planie zbliżonym do kwadratu, przykrytą sklepieniem krzyżowym. W każdej ścianie znajduje się otwór wejściowy wypełniający wnękę w grubości muru zamkniętą łukiem odcinkowym. Dwie pary dwuskrzydłowych drzwi z brązu, obustronnie rzeźbionych, prowadzą do wnętrza kruchty z zewnątrz, natomiast kolejne drzwi, również pokryte dekoracją rzeźbiarską, oddzielają to pomieszczenie od nawy. Ich częściowe przeszklenie sprawia, że w kształt pola obrazowego zostaje wpisane całe wnętrze bogatej, manierystyczno-barokowej budowli, tworząc przestrzenny układ scenograficzny, rozwijający się w głąb, aż do tabernakulum i ołtarza głównego w prezbiterium. Z natury rzeczy ruchomy układ skrzydeł pozwala tworzyć zmienne konfiguracje o zróżnicowanym przesłaniu, rozwijającym się w czasie i przestrzeni. Obrazy z historii lokalnego objawienia i postaci miejscowych świętych poprzez przedstawienia i cytaty biblijne stopniowo prowadzą widza do tajemnicy wcielenia. Przestrzeń kruchty, łącząca umiejętnie przekaz ikonograficzny z symboliką i ekspresją formy (m.in. symbolika światła i symbolika materiału) stanowi znaczący element, a zarazem metaforę wtajemniczenia mistagogicznego, dokonującego się podczas przekraczania granicy pomiędzy profanum a sacrum.Bibliografia
Broszkowski K. OP, Jedność parafii a celebracja Eucharystii w małych wspólnotach w parafii w świetle najnowszych dokumentów Kościoła, „Wrocławski Przegląd Teologiczny” 21 (2013) 2, s. 145–146.
Bussagli M., Aniołowie: pochodzenie, historia, ikonografia istot niebieskich, tłum. A. Gogut, Warszawa 2011.
Bystroń J., Polscy święci i błogosławieni wyniesieni na ołtarze przez Jana Pawła II, Pelplin 2004.
Danielou J., Marrou H. I., Historia Kościoła od czasów najdawniejszych do roku 600, [w:] Historia Kościoła, t. 1, red. L. J. Rogier, tłum. M. Tarnowska, Warszawa 1986, s. 68–72.
Duchet-Suchaut G., Pastoureau M., La Bible et les saints. Guide iconographique, Paris 1990.
Filarska B., Początki architektury chrześcijańskiej, Lublin 1983.
Fischinger A., Krakowski P., Kościół Bernardynów w Rzeszowie – mauzoleum Ligęzów, [w:] Studia renesansowe, t. 3, red. M. Walicki, Wrocław 1963, s. 150–202.
Jagiela B., Gosztyła B., Restauracja ołtarza głównego w kościele OO. Bernardynów w Rzeszowie, „Wiadomości Konserwatorskie” 40 (2014), s. 7–13.
Hennig W., Kościół oo. Bernardynów, [w:] Encyklopedia Rzeszowa, red. J. Draus i in., Rzeszów 2004, s. 246–249.
Knapiński R., Titulus ecclesiae. Ikonografia wezwań współczesnych kościołów katedralnych w Polsce, Warszawa 1999.
Majewski K., Z badań nad sztuką Rzeszowa, [w:] Dzieje Rzeszowa, t. 1, red. F. Kiryk, Rzeszów 1994, s. 411–413, 458–468, 487–508.
Mąkosa P., Terminologiczne podstawy katechezy mistagogicznej, „Roczniki Pastoralno-Katechetyczne” 4 (2012) 59, s. 181–190.
Kościoły, klasztory i parafie dawnego Rzeszowa. materiały z konferencji naukowej zorganizowanej dla uczczenia Wielkiego Jubileuszu Chrześcijaństwa, 15–16 XI 2000 r., red. M. Jarosińska, Rzeszów 2001.
Kramiszewska A., Prawdziwie jest to dom Boga i brama do nieba! Opowieść etiologiczna miejsc świętych w zwierciadle sztuki, Lublin 2012.
Ryba G., Katedra rzeszowska 1977–2002. Historia, sztuka, twórcy, idee, Kraków 2007.
Samek J., Porta angusta i nagrobki portalowe w Polsce (zapomniana symbolika wejścia w sztuce), „Folia Historiae Artium” (1980) 16, s. 141–159.
Tokarski W. P. OFM, Kurowska E., Bazylika Ojców Bernardynów w Rzeszowie. Przewodnik, Rzeszów 2009.
Wyczawski E., Krótka historia Zakonu Braci Mniejszych, [w:] Klasztory bernardyńskie w Polsce, Kraków 1985, s. 619–631.
Ziółkowski Z., Michał Archanioł w Piśmie Świętym i życiu Kościoła, Częstochowa 2011.
Zaleski W. SDB, Święci na każdy dzień, Warszawa 1989.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Twórca oświadcza, że przysługują mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i identyfikator DOI oryginalnie opublikowanego utworu).