Odbicie idei krucjatowych w sztuce średniowiecznej w XII i XIII wieku ze szczególnym uwzględnieniem motywów w sztuce polskiej
DOI:
https://doi.org/10.15633/fhc.1240Klíčová slova:
idee krucjatowe, sztuka średniowiecza, motywy krucjatowe w sztuce polskiejAbstrakt
Spuścizna piśmienna wieków średnich dla badaczy epoki pozostaje źródł nieocenionym. To słowo ma dla nas największą wartość. Trzeba jednak zauważyć, że średniowieczny odbiorca literatury należał z całą pewnością do grona wąskiej elity. Niewielu mogło poszczycić się umiejętnością czytania i pisania. Do mas przemawiał obraz - najbardziej wpływowy nośnik idei. Przedstawienia na ścianach, rzeźby, portale u wejścia do kościoła, środki płatnicze z ikonografią to przede wszystkim uruchamiało wyobraźnię. Symbolika oddziaływała na zmysły. „Obrazowy system komunikacji odgrywał w dawnych społeczeństwach o wiele ważniejszą rolę, niż to dostrzega współczesna polska literatura historyczna”. Dotykając tak rozległej kwestii, jaką był ruch krucjatowy i idea walki o każdy skrawek Ziemi Świętej, trudno pominąć te informacje, które zostały wyryte lub namalowane. Jedną z dziedzin dotkniętych palestyńskim wiatrem i zapachem Outremer przywiezionym przez krzyżowców pielgrzymów była sztuka – pisze w swej pracy Michał Wojtysiak. To sztuka, obok informacji historycznych, pokazuje nam ogromną ilość treści propagandowych. Nie liczą się maleńkie szczegóły, jakość wykonania, finezja przedstawienia, ale niesiona w tych przedstawieniach treść i przekaz. Sztuka zatem była elementem edukacji, pokazaniem pewnego wzorca, w przypadku naszych rozważań, wzorca idealnego - rycerza Chrystusowego. Przez sztukę propagowano również ideę krucjatową, zarówno tę ściśle jerozolimską, jak i szeroko pojętą wojnę z pogaństwem.
Stažení
Publikováno
Číslo
Sekce
Licence
Copyright (c) 2015 Katarzyna Kabulak
Tato práce podléhá licenci na základě Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Autor prohlašuje, že mu přináleží autorská práva k dílu a že nejsou omezena v rozsahu spadajícím pod toto prohlášení a že je dílo originální a nenarušuje autorská práva jiných osob.
Autor povoluje Papežské univerzitě Jana Pavla II. v Krakově bezplatné, nevýhradní a časově neomezené využívání díla, tedy:
- záznam a reprodukci: vytváření exemplářů díla tiskařskou, reprografickou technikou, magnetickým záznamem a digitální technikou;
- obchodování s originálem nebo exempláři, na nichž bylo dílo zaznamenáno (uvedení do obratu, zapůjčení nebo nájem originálu nebo exemplářů, veřejné vystavování, zobrazování a také veřejné zpřístupňování díla tak, aby k němu mohl mít každý přístup na místě a v čase, který si vybere);
- začlenění díla do kolektivního díla;
- poskytnutí sublicence Papežskou univerzitou Jana Pavla II. v Krakově Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Papežská univerzita Jana Pavla II. v Krakově zpřístupňuje dílo na platformě časopisu patřící vysoké škole, na základě licence Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tím také opravňuje všechny zájemce k využití díla za následujících podmínek:
- bude uveden autor a název díla,
- bude uvedeno místo publikování (název časopisu a internetová adresa na původně publikované dílo),