Szczęście w nabywaniu. „Samotrawiąca namiętność” społeczeństwa konsumentów

Autor

  • Damian Mazur Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/lie.1700

Słowa kluczowe:

szczęście, konsumpcja, społeczeństwo konsumpcyjne, samotrawiąca namiętność

Abstrakt

Artykuł dotyczy pojęcia szczęścia w społeczeństwie konsumpcyjnym. Na wstępie opisano społeczeństwo konsumpcyjne i przemianę społeczeństwa produkcyjnego w takowe. Następnie zajęto się nowym stylem życia i nowym rozumieniem szczęścia w społeczeństwie konsumpcyjnym. Użyty został w tym celu specyficzny termin – „samotrawiąca namiętność”, którego użył Richard Sennett w książce Kultura nowego kapitalizmu. Moda i planowane postarzanie produktu wzmacniają „samotrawiącą namiętność”. Na końcu zaproponowano krytyczną refleksję na temat rozumienia szczęścia w społeczeństwie konsumpcyjnym oraz ograniczenie konsumpcji i zmianę pozytywnego wartościowania faktu posiadania wielu rzeczy.

Biogram autora

  • Damian Mazur - Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
    Mgr, absolwent filologii polskiej, licencjat z filozofii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, doktorant na Wydziale Filozofii Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. Nauczyciel języka polskiego w Zespole Szkół Salezjańskich w Krakowie. Zainteresowania naukowe: etyka, aksjologia, filozofia społeczna, filozofia ekonomii, konsumpcjonizm.

Bibliografia

Baudrillard J., Społeczeństwo konsumpcyjne, jego mity i struktury, tłum. S. Królak, Warszawa 2006.

Bauman Z., Konsumowanie życia, tłum. M. Wyrwas­‑Wiśniewska, Kraków 2009 [tytuł oryginału: Consuming life].

Bauman Z., Płynna nowoczesność, tłum. T. Kunz, Kraków 2006.

Bauman Z., Życie na przemiał, tłum. T. Kunz, Kraków 2004.

Domański H., Prestiż, Toruń 2012.

Hostyński L., Wartości w świecie konsumpcji, Lublin 2006.

Mysona Byrska J., Odpowiedzialność konsumenta w świecie konsumpcji, [w:] Społeczna odpowiedzialność gospodarki. Perspektywa interdyscyplinarna, red. S. Fel, Lublin 2014.

Ritzer G., Magiczny świat konsumpcji, tłum. L. Stawowy, Warszawa 2004.

Sennett R., Kultura nowego kapitalizmu, tłum. G. Brzozowski, K. Osłowski, Warszawa 2010.

Smith A., Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów, tłum. S. Wolff, Warszawa 2007.

Weber M., Etyka protestancka a duch kapitalizmu, tłum. D. Lachowska, Warszawa 2011.

Veblen V., Teoria klasy próżniaczej, tłum. J. Frentzel­‑Zagórska, Warszawa 1998.

Pobrania

Opublikowane

2016-07-01