Moderation and Reason as a Remedy for Excessive Consumption
DOI:
https://doi.org/10.15633/lie.2344Keywords:
Adam Rodziński, personalism, consumerism, postmodern values, comfort, adventureAbstract
The article is an attempt to use the personalist thought of Adam Rodziński on the problems posed by the contemporary model of consumerism. In the first part, the author presents the risks resulting from incredibly rapid technological progress and changes in the mentality of modern people. Then, these situations are contrasted with the dictates of personalistic ethics in order to find ways out of the crisis, which brought the so‑called “overactive consumption”. The article attempts to show that the personalist cure for excessive consumption, it is not renunciation of it, but sensible and moderate approach to consumption.
References
Bauman Z., Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Warszawa 1994.
Bylok F., Meandry konsumpcji we współczesnym społeczeństwie: konsumpcjonizm versus dekonsumpcja, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 19 (February 2016) No. 1, s. 55–69.
Castells M., Społeczeństwo sieci, Warszawa 2007.
Feifer M., Tourism in History: From Imperial Rome to the Present, New York 1996.
Goffman E., Człowiek w teatrze życia codziennego, tłum. H. Śpiewak, P. Śpiewak, Warszawa 2000.
Janoś‑Kresło M., Usługi społeczne a zrównoważony rozwój regionów, Warszawa 2008.
Kolny B., Czas wolny w świetle zrównoważonego rozwoju, „Konsumpcja i Rozwój” 2014 nr 2 (7), s. 28–38.
MacCannell D., Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej, tłum. E. Klekot, A. Wieczorkiewicz, Warszawa 2005.
Pasikowski K., Pokusa konsumpcjonizmu w świetle personalizmu pedagogicznego, „Rozprawy Społeczne” 9 (2015) nr 4, s. 64–70.
Perczyńska A., Post‑turysta na wakacjach, http://www.dwutygodnik.com/artykul/1339-post‑turysta‑na‑wakacjach.html (20.06.2016).
Rodziński A., Osoba i kultura, Warszawa 1985.
Szpunar M., Czas wolny w dobie konsumpcjonizmu i powszechnej mediatyzacji, w: Homo creator czy homo ludens? Twórcy – internauci – podróżnicy, red. W. Muszyński, M. Sokołowski, Toruń 2008, s. 131–140.
Timoszczyk‑Tomczak C., Czas spędzony przed komputerem i telewizorem w świadomości dzieci oraz rodziców, w: (Kon)teksty kultury medialnej. Analizy i interpretacje, red. M. Sokołowski, t. 2, Olsztyn 2007.
Wróbel M., Konsumpcjonizm a etyczna konsumpcja jako alternatywne formy kształtowania społeczeństw, „Studies & Proceedings of Polish Association for Knowledge Management” 51 (2011), s. 103–116.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and full publishing rights without restrictions, and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).