Restraint in the Consumer Society

Authors

  • Katarzyna Cikała-Kaszowska Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/lie.2345

Keywords:

moderation, consumption, excess, society

Abstract

In the structure of consumer society there is lack of space for moderation and the Golden mean. It is galloping consumption that drives society and the economy. Rapid technological development, globalization and GDP growth give rise to joy. However, in such sketched mechanisms, another problem is emerging – excess, excess. Consumers must continue to participate in the race, as they will not be subordinated to dominant trends, will push them to the margins of society.
The aim of the paper is to try to outline the problems associated with the desire for moderation in consumer society. On the example of Zygmunt Bauman, Alan Aldridge, Tomasz Szlendak, the sufferings of a consumer trying to live in society, but at the same time secretly striving for moderation, will be presented. Adel Cortina’s theory of imperatives is also presented in the speech as a possible recipe for excessive consumption and the associated environmental degradation.

Author Biography

  • Katarzyna Cikała-Kaszowska, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
    Katarzyna Cikała­‑Kaszowska – mgr (spec. etyka stosowana), doktorantka przy Katedrze Etyki Wydziału Filozoficznego Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na tej samej uczelni. Inicja­torka kon­fe­ren­cji naukowych, członek zarządu Samo­rządu Doktorantów Uniwersytetu Pa­pies­kie­go Jana Pawła II w Krakowie oraz w latach 2013/2014 pełnomocnik ds. uniwersytetów przy Krajowej Reprezentacji Do­kto­ran­tów. Za­in­te­re­sowania naukowe: etyka, filozofia społeczna, filozofia konsumpcjonizmu, post­modernizm, komunikacja społeczna. Wy­brane publikacje: Chciwość w społeczeństwie konsumpcyjnym, czyli o potrzebach konsumenta, w: Chciwość w życiu publicznym, red. W. Zuziak, J. Mysona Byrska, Kra­ków 2013; Społeczeństwo konsumentów. Kilka słów o racjonalizacji na sprzedaż, w: Społeczeństwo rozumne? O relacji między jednostkami a racjonalnością, red. K. Cikała, K. Drąż­kiewicz, W. B. Zieliński, Kra­ków 2014; Normy w społeczeństwie nadzoru, w: Normy, dewiacje i kontrola społeczna, t. 15, red. J. Za­mec­ka, War­szawa 2014.

References

Aldridge A., Konsumpcja, tłum. M. Żakowski, Warszawa 2006.

Baudrillard J., Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury, tłum. S. Królak, War­szawa 2006.

Bauman Z., Konsumowanie życia, tłum. M. Wyrwas­‑Wiśniewska, Kraków 2009.

Bauman Z., Społeczeństwo w stanie oblężenia, tłum. J. Margański, Warszawa 2006.

Fisk P., Geniusz konsumenta, tłum. P. Konobis, Warszawa 2009.

Ritzer G., Magiczny świat konsumpcji, tłum. L. Stawowy, Warszawa 2012.

Szlendak T., Kultura nadmiaru w czasach niedomiaru, „Kultura Współczesna” 2013 nr 1, s. 7–26.

Tańczuk R., Kolekcjonowanie i nadmiar przedmiotów, „Kultura Współczesna” 2013 nr 1, s. 105–117.

Veblen T., Teoria klasy próżniaczej, tłum. J. Frentzel­‑Zagórska, Warszawa 1998.

Downloads

Published

2018-02-01