Między dramatyką a dialogiką
DOI:
https://doi.org/10.15633/lie.27Słowa kluczowe:
drama, dialogue, tension, encounter, game, salvation, damnationAbstrakt
Józef Tischner’s philosophy of drama belongs to the tradition of philosophy of dialogue. However a “drama” (the keyword of that philosophy) origins in a different approach to philosophy of man. Whereas the dialogue is an encounter, a love, a responsibility for the Other, a lack of distance – the drama is a fight, tension, sometimes even a mortal combat. Dialogue is an opening for the Other while drama is a game between salvation and damnation. Tischner does explain fundamental human experience and human relations by this term in the same time. The tension between these two concepts is presented and considered in the paper. An analysis of contexts, where these terms appear, helps to see mutual influences and how they modify one another their meaning. The sense of dialogue changes in philosophy of drama, the drama acquires a new meaning. A term tension becomes crucial for this relation.
Bibliografia
Buber M., Ja i Ty, [w:] tenże, Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, tłum. J. Doktór, Warszawa 1992.
Buber M., Problem człowieka, tłum. J. Doktór, Warszawa 1993.
Ebner F., Słowo i realności duchowe. Fragmenty pneumatologiczne, tłum. K. Skorulski, Warszawa 2006.
Lévinas E., Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, tłum. M. Kowalska, Warszawa 1998.
Tarnowski K., Ziemia obiecana, ziemia odmówiona, [w:] K. Tarnowski, Tropy myślenia religijnego, Kraków 2009.
Tischner J., Etyka a historia. Wykłady, Kraków 2008.
Tischner J., Filozofia dramatu, Kraków 1998.
Tischner J., Problemy filozofii człowieka, Kraków 1985.
Tischner J., Spór o istnienie człowieka, Kraków 1998.
Tischner J., Współczesna filozofia ludzkiego dramatu. Wykłady, Kraków 2012.
Tischner J., Zarys filozofii człowieka dla duszpasterzy i artystów, [w]: J. Tischner, Myślenie w żywiole piękna, Kraków 2004.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2014 Dobrosław Kot
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
W kwestii praw autorskich obowiązują następujące zasady:
1. Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
2. Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
3. Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).