Prepozytywistyczna (?) koncepcja filozofii narodowej Michała Wiszniewskiego. cz. 2: Charakter i język filozofii narodowej

Autor

  • Milena Cygan Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/lie.3809

Słowa kluczowe:

Michał Wiszniewski, filozofia narodowa, prepozytywizm, romantyzm, filozofia XIX wieku

Abstrakt

Termin „filozofia narodowa” obejmuje swym znaczeniem te specyficzne trendy filozoficzne, które występowały w wieku XIX, w okresie romantyzmu. Niemniej nie wszyscy myśliciele, którzy rozwijali koncepcję filozofii narodowej, należeli do tego wiodącego wówczas nurtu. Romantykiem nie był na pewno Wiszniewski, co też, między innymi, starano się pokazać w pierwszej części artykułu. Jednakże, podobnie jak każdy, kto postulował potrzebę stworzenia filozofii narodowej, tak i Wiszniewski stanął przed koniecznością określenia, czym według niego miałaby się charakteryzować filozofia narodowa, czyli stanął przed koniecznością określenia jej charakteru narodowego, stosunku do filozofii w ogóle, a także języka, w jakim miałaby się wyrażać. Tym zagadnieniom został poświęcony artykuł w swojej drugiej części. Stanowi on ponadto próbę oceny omawianej koncepcji Wiszniewskiego, a także odpowiedzi na pytanie „czy?” i na „ile?” można ją określić jako prepozytywistyczną.

Biogram autora

  • Milena Cygan - Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
    Milena Cygan – mgr, doktorantka w Katedrze Historii i Filozofii Nauki Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. Absolwentka studiów magisterskich na Wydziałach Teologicznym i Filozoficznym UPJPII. Zainteresowania naukowe: historia filozofii i nauki polskiej, antropologia, relacje pomiędzy filozofią i religią, nauki ewolucyjne, etologia.

Bibliografia

Bańka J., Poglądy filozoficzno-społeczne Michała Wiszniewskiego, Warszawa 1867.

Garfein-Garski S., Zagadnienie polskiej filozofii narodowej, w: Polska filozofia narodowa,

red. M. Straszewski, Kraków 1921, s. 5–29.

Glombik C., Tradycja i interpretacje. Antoni Molicki a reakcja katolicka wobec polskiej „filozofii narodowej”, Warszawa 1978.

Pol W., Filozofia i przysłowia ludu w Polsce, „Kwartalnik Naukowy Wydawany

w Połączeniu Prac Miłośników Umiejętności” 2 (1835), s. 19–42.

Struve H., Słówko o filozofii narodowej polskiej, „Ruch Filozoficzny” 1 (1911) nr 1, s. 1–3.

Skarga B., Narodziny pozytywizmu polskiego 1831–1864, Warszawa 2013.

Wąsik W., Historia filozofii polskiej. Scholastyka. Renesans. Oświecenie, t. 1, Warszawa 1958.

Wiszniewski M., Charaktery rozmów ludzkich, w: M. Wiszniewski, Bacona metoda tłumaczenia natury i inne pisma filozoficzne, Warszawa 1976, s. 385–596.

Wiszniewski M., Historia literatury polskiej, t. 1, Kraków 1840.

Wiszniewski M., Historia literatury polskiej, t. 3, Kraków 1841.

Wiszniewski M., O rozumie ludzkim, jego siłach, przymiotach i sposobie kształcenia,

w: M. Wiszniewski, Bacona metoda tłumaczenia natury i inne pisma filozoficzne, Warszawa 1976, s.177–384.

Wiszniewski M., O systematach filozofii moralnej, w: M. Wiszniewski, Bacona metoda tłumaczenia natury i inne pisma filozoficzne, Warszawa 1976, s. 595–640.

Wiszniewski M., Uwagi nad filozofowaniem, cz. 1, „Przyjaciel Ludu” 5 (1839) nr 32, s. 253–255.

Wiszniewski M., Uwagi nad filozofowaniem, cz. 2, „Przyjaciel Ludu” 5 (1839) nr 33, s. 258–260.

Wiszniewski M., Wykład wstępny, w: M. Wiszniewski, Bacona metoda tłumaczenia natury i inne pisma filozoficzne, Warszawa 1976, s. 671–683.

Pobrania

Opublikowane

2021-01-31

Numer

Dział

Artykuły