Romantyzm i narodziny myśli postsekularnej
DOI:
https://doi.org/10.15633/lie.28Słowa kluczowe:
postsecularism, romanticism, modernity, William Blake, William Wordsworth, Jürgen HabermasAbstrakt
The purpose of the paper is to use the concept of postsecularism to interpret some selected themes of the British and German Romanticism. Postsecularism is here understood in the sense given to this term by Jürgen Habermas, as a thought which: 1) takes Western secularization to be largely an accomplished fact, but at the same time: 2) claims that religion is an important source of meanings suitable for the secularized public sphere of (post)modern societies. The main contention of the paper is that one can find the roots of the postsecular thought thus understood in the period of Romanticism, in the works of such authors as William Wordswort, William Blake or Novalis. The Romantics assume that the main Christian intuitions, symbols or themes may be “saved”, but only within a highly idiosyncratic and heterodox conceptual framework.
Bibliografia
Abrams M. H., Natural Supernaturalism. Tradition and Revolution in Romantic Literature, New York 1971.
Adorno T. W., Rozum i objawienie, tłum. A. Lipszyc, „Kronos”, 2007, nr 1, s. 28–33.
Assmann J., Moses the Egyptian. The Memory of Egypt in Western Monotheism, London–Cambridge Mass. 1997.
Blake W., Księga Urizena, [w:] Twarde dno snu. Tradycja romantyczna w poezji języka angielskiego, tłum. Z. Kubiak, Warszawa 2002.
Blake W., There is No Natural Religion, [w:] The Complete Poetry and Prose of William Blake, ed. D. V. Erdman, New York 1988.
Bloom H., The Visionary Company, Ithaca–London 1971.
Habermas J., Wierzyć i wiedzieć, tłum. M. Łukasiewicz, „Znak”, 2002, nr 9 (568).
Hartman G., Wordsworth’s Poetry 1787–1814, New Heaven–London 1971.
Rousseau J. J., Przechadzki samotnego marzyciela, tłum. M. Gniewiewska, Warszawa 1967.
Rousseau J. J., Wyznane wiary wikarego sabaudzkiego, [w:] Emil, czyli o wychowaniu, tłum. J. Husarski, Wrocław 1955.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2014 Michał Warchala
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
W kwestii praw autorskich obowiązują następujące zasady:
1. Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
2. Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
3. Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).