Ambivalence and mystery. About philosophical anthropology of Dostoyevsky

Authors

  • Damian Michałowski Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu

DOI:

https://doi.org/10.15633/lie.1042

Keywords:

Dostoyevsky, Christianity, philosophy of man, ambivalence, mystery

Abstract

The following article is an attempt to demonstrate Dostoyevsky’s philosophy of man. In this framework two categories seems most important: ambivalence and mystery. The picture of a man in Dostoyevsky’s novels is full of ambiguities, contradictories, paradoxes and – seeming – lack of logical senses. There is no total definition of a man, because he’s a big enigma. A man is not a monolith, he contains full of different existential and psychological areas. A man doesn’t have any ontological score, which would can to name and to determine him – particular, to name and to determine him unambiguously and permanently. An existence is a task. 

Can this diversity in a man integrated? Can the mystery of a man illuminate? It seems that Dostoyevsky sees only one solution: the Christianity.

Author Biography

  • Damian Michałowski, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu

    Damian Michałowski – doktor filozofii, absolwent filozofii i polonistyki Uniwersytetu Wrocławskiego, adiunkt w Katedrze Nauk Społecznych Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.

References

Bachtin M., Problemy poetyki Dostojewskiego, tł. N. Modzelewska, Warszawa 1970.

Bierdiajew M., Rosyjska idea, tł. JC-SW, Warszawa 1987.

Dostojewski F., Biesy, tł. A. Pomorski, Kraków 2010.

Dostojewski F., Bracia Karamazow, tł. A. Wat, Wrocław 1995.

Dostojewski F., Idiota, tł. J. Jędrzejewicz, Warszawa 1997.

Dostojewski F., Zbrodnia i kara, tł. J. P. Zajączkowski, Warszawa.

Evdokimov P., Kobieta i zbawienie świata, tłum E. Wolicka, Poznań 1991.

Evdokimov P., Prawosławie, tł. J. Klinger, Warszawa 2003.

Gide A., Dostojewski, tł. K. Kot, Warszawa 2003.

Grossman L., Dostojewski, tł. S. Pollak, Warszawa 1968.

Hesse H., Wilk stepowy, tł. G. Mycielska, Warszawa 1999.

Jastrząb D., Duchowy świat Dostojewskiego, Kraków 2009.

Mackiewicz-Cat S., Dostojewski, Bielsko Biała 1997.

Marcel G., Homo Viator, tł. P. Lubicz, Warszawa 1959.

Marcel G., Od sprzeciwu do wezwania, tł. P. Lubicz, Warszawa 1984.

E. Mikiciuk, „Chrystus w grobie” i rzeczywistość Anastasis. O symbolice grobowej w „Idiocie” Fiodora Dostojewskiego, „Znak” 1999 nr 10 (533).

Pamuk O., Pisarz naiwny i sentymentalny, tł. T. Kunz, Kraków 2012.

Podsiad A., Słownik terminów i pojęć filozoficznych, Warszawa 2000.

Ricoeur P., O sobie samym jako innym, tł. B. Chełstowski, Warszawa 2005.

Sartre S.-P., Egzystencjalizm jest humanizmem, tł. J. Krajewski, Warszawa 1998.

Skarga B., Ślad i obecność, Warszawa 2002.

Sofokles, Antygona, w. 332, s. 101, [w:] tegoż, Tragedie, tł. K. Morawski, opr. Z. Kubiak, Warszawa 1969.

Szestow L., Dostojewski i Nietsche. Filozofia tragedii, tł. C. Wodziński, Warszawa 1987.

Downloads

Published

2015-07-20

Issue

Section

Articles

Similar Articles

11-20 of 224

You may also start an advanced similarity search for this article.