Happiness of the society of the New Capitalism weighed up by Richard Sennett

Authors

  • Agnieszka Janas Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/lie.1706

Keywords:

a new capitalist society, egoism, materialism, consumerism

Abstract

Modern society, not only in the global dimensions but also in the societies of highly developed countries, has been set as the society of the New Capitalism. It is characteristic that human is regarded as a consumer who can be sold everything to: not only material goods but also people, ideas and values. Modern society of highly industrialized countries perceives happiness through the material possessions, and the means to reach it is money. There is rather an imperceptible crisis of intangible assets such as family, empathy and lasting relationships based on tolerance and respect. Without them, human happiness is not possible.
These social issues, moved by Richard Sennett, are also present in Po­lish society. He considers as necessary to take wide­‑ranging and persistent educational activities, especially among the younger generation. If they were properly prepared, they will not give in to the modern model of happiness. Furthermore, they will introduce the necessary amendments to it so as to correspond to real human desires.

Author Biography

  • Agnieszka Janas, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
    Mgr, doktorantka w Kated­rze Filozofii Społecznej i Polityki na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, absolwentka filologii polskiej i oligofrenopedagogiki Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Na­ro­dowej w Krakowie. Zainteresowania naukowe: filozofia społeczna, etyka, filozofia języka i filozofia kultury.

References

Baudrillard J., Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury, tłum. S. Królak, Warszawa 2006.

Bauman Z., Konsumowanie życia, tłum. M. Wyrwas­‑Wiśniewska, Kraków 2009.

Bauman Z., Praca, konsumpcjonizm i nowi ubodzy, tłum. S. Obirek, Kraków 2006.

Morreale S., Spitzberg B., Barge J., Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, tłum. P. Izdebski, A. Jaworska, D. Kobylińska, Warszawa 2007.

Mysona Byrska J., Język w społeczeństwie konsumpcyjnym. Kilka uwag o zmianach, [w:] Język – podmiot – rzeczywistość. Szkice na temat języka i mowy oraz ich roli w życiu indywidualnym i zbiorowym, red. M. Żardecka­‑Nowak, J. Skrzypek­‑Faluszczak, Rzeszów 2015, s. 169–180.

Mysona Byrska J., Nove hodnoty v magickom svete konzumpcie, [w:] Fyzika a etika VIII. Veda ako kulturny fenomen, red. I. Mihalikova, Nitra 2013, s. 283–291.

Rachocka J., Dekonsumpcja, domocentryzm, ekologizacja życia – nowe tendencje konsumenckie w rozwiniętych gospodarkach rynkowych, [w:] Problemy globalizacji gospodarki, red. T. Bernat, Szczecin 2003, s. 185–192.

Ritzer G., Magiczny świat konsumpcji, tłum. L. Stawowy, Warszawa 2012.

Sandel M., Czego nie można kupić za pieniądze. Moralne granice rynku, tłum. A. Chromik, T. Sikora, Warszawa 2013.

Saint–Exupéry A. de, Mały Książę, tłum. J. Szwykowski, Warszawa 1985.

Sennett R., Kultura nowego kapitalizmu, tłum. G. Brzozowski, K. Osłowski, Warszawa 2010.

Sennett R., Korozja charakteru. Osobiste konsekwencje pracy w nowym kapitalizmie, tłum. J. Dzierzgowski, Ł. Mikołajewski, Warszawa 2006.

Sennett R., Razem. Rytuały, zalety i zasady współpracy, tłum. J. Dzierzgowski, Warszawa 2013.

Weber M., Etyka protestancka a duch kapitalizmu, tłum. B. Baran, P. Miziński, Warszawa 2010.

Downloads

Published

2016-07-01

Similar Articles

1-10 of 41

You may also start an advanced similarity search for this article.