Oikophobia, postmodernism and conservatism towards cultural and religious changes. Some reflections based on the thought of Roger Scruton

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15633/lie.30202

Keywords:

Roger Scruton, postmodernism, oikophobia, conservatism

Abstract

There is no doubt that the search for new solutions in individual, social and even religious life is an extremely common phenomenon today. It cannot be denied that new ways of thinking and the resulting attitudes appear in every area of ​​our lives. Particular attention should be paid to those that, under pretense of a naturally changing world, try to administratively and authoritarianly break the current patterns of thinking and action of people and nations, that can classically be defined as conservative. Both the emergence of postmodernist theses and oikophobic attitudes (a term coined by the British philosopher Roger Scruton) should be classified as types of thinking and action that try to change reality from above. However, as it follows, among others, from the evolutionarily understood conservative thought, the changes introduced in this way do not contribute to the real progress of individuals and nations. Instead, chaos and misunderstandings occur. The comparative analyzes carried out in this article try to demonstrate some insurmountable differences between the illusory desire for quick and profound changes and real, i.e. evolutionary development. They also point to the objective and lasting foundations of our personal, social, national and religious life, which we often forget today.

References

Arystoteles, Fizyka, przeł. K. Leśniak, w: Arystoteles, Dzieła wszystkie, t. 2: Fizyka. O niebie. O powstawaniu i niszczeniu. Meteorologika. O świecie. Metafizyka, Warszawa 2003, s. 7–203.

Arystoteles, Kategorie, w: Arystoteles, Kategorie. Hermeneutyka. Z dodaniem Isagogi Porfiriusza, przeł. K. Leśniak, Warszawa 1975, s. 3–50.

Arystoteles, Metafizyka, przeł. K. Leśniak, w: Arystoteles, Dzieła wszystkie, t. 2: Fizyka. O niebie. O powstawaniu i niszczeniu. Meteorologika. O świecie. Metafizyka, Warszawa 2003, s. 601–857.

Arystoteles, Poetyka, przeł. H. Podbielski, w: Arystoteles, Dzieła wszystkie, t. 6: Polityka. Ekonomika. Retoryka. Retoryka dla Aleksandra. Poetyka. Zachęta do fiolozofii. Ustrój polityczny Aten. List do Aleksandra Wielkiego. Testament, Warszawa 2001, s. 563–626.

Baudrillard J., The Gulf War did not take place, trans. & intro. P. Patton, Bloomington 1995.

Baudrillard J., The illusion of the end, trans. C. Turner, Cambridge 1994.

Bauman Z., Etyka ponowoczesna, przeł. J. Bauman, J. Tokarska-Bakir, Warszawa 2012.

Brzechczyn K., Patriotyzm — nacjonalizm — ojkofobia w myśli Rogera Scrutona, „Przegląd Filozoficzny — Nowa Seria” 29 (2020) nr 1, s. 51–62, https://doi.org/10.24425/pfns.2020.132970.

Brzechczyn K., W obronie metanarracji w filozofii historii, w: Całość — wizje, pejzaże, teorie, red. P. Orlik, Poznań 2006, s. 231–241.

Burke E., Rozważania o rewolucji we Francji, przeł. D. Lachowska, Kraków–Warszawa 1994.

Day B., The velvet philosophers, London 1999.

Derrida J., O gramatologii, przeł. B. Banasiak, Łódź 2011.

Duk A., O wątpliwych podstawach i metodologii humanistów postmodernistycznych, „Analecta Cracoviensia” 52 (2020), s. 7–28, https://doi.org/10.15633/acr.4043.

Hamilton A., Conservatism, https://plato.stanford.edu/entries/conservatism/ (29.10.2019).

Hańderek J., Kłopoty z tożsamością — kłopoty ze współczesnością, „Kwartalnik Filozoficzny” 44 (2016) z. 2, s. 5–28.

Heller M., Brotti G., Bóg i nauka. Moje dwie drogi do jednego celu, Kraków 2022.

Hörcher F., Farewell to Roger Scruton — the classic of contemporary British conservatism, „Hungarian Review” 11 (2020) no. 1. http://hungarianreview.hu/article/20200121_farewell_to_roger_scruton_the_classic_of_contemporary_british_conservatism

Information from 2016 Events, https://www.roger-scruton.com/ (23.07.2024).

Jędraszewski M., Filozofia czasu, w: Pojęcie czasu w nauce, sztuce i religii, red. A. Wójtowicz, Poznań 2001, s. 9–32.

Kaucha K., Czy może być co dobrego w postmodernizmie?, „Biblioteka Teologii Fundamentalnej” 8 (2013), s. 73–86.

Kiereś H., Mit, http://www.ptta.pl/pef/pdf/m/mit.pdf, s. 1–6 (29.05.2024).

Kiereś H., Postmodernizm, http://www.ptta.pl/pef/pdf/p/postmodernizm.pdf (22.03.2023).

Kristeva J., Au commencement était l’amour. Psychanalyse et foi, Paris 1985.

Kristeva J., Vanier J., (Bez)sens słabości: dialog wiary z niewiarą o wykluczeniu, przeł. K. i P. Wierzchosławscy, Poznań 2012.

Lengauer W., Religijność starożytnych Greków, Warszawa 1994.

Lengauer W., Starożytna Grecja okresu archaicznego i klasycznego, Warszawa 1999.

Lyotard J.-F., Kondycja ponowoczesna: raport o stanie wiedzy, przeł. M. Kowalska, J. Migasiński, Warszawa 1997.

Lyotard J.-F., Thébaud J.-L., Just gaming, University of Minnesota Press 1985 (Theory and History of Literature, 20).

Markiewka T. S., Bruno Latour i „koniec” postmodernizmu, „Diametros” (2012) nr 33, s. 101–119.

Miś A., Filozofia współczesna: główne nurty, Warszawa 2006.

Platon, Państwo, w: Platon, Państwo. Prawa, przeł. W. Witwicki, Kęty 2001, s. 13–338.

Scruton R., England and the need for nations, London 2006.

Scruton R., Jak być konserwatystą, przeł. T. Bieroń, Poznań 2016.

Scruton R., Oikofobia i ksenofilia, przeł. A. Depowska, w: Narody i stereotypy, red. T. Walas, Kraków 1995, s. 291–297.

Scruton R., Zachód i cała reszta. Globalizacja a zagrożenie terrorystyczne, przeł. T. Bieroń, Poznań 2003.

Scruton R., Zielona filozofia. Jak poważnie myśleć o naszej planecie, przeł. J. Grzegorczyk, R. P. Wierzchosławski, Poznań 2017.

Sokal A., Bricmont J., Modne bzdury: o nadużywaniu pojęć z zakresu nauk ścisłych przez postmodernistycznych intelektualistów, przeł. P. Amsterdamski, Warszawa 2004.

Downloads

Published

2025-02-10

Issue

Section

Articles