The Role of Bourgeois Ethos in Scientific Investigations. The Short Essay of Straightforwardness and Honesty in Science
DOI:
https://doi.org/10.15633/lie.3439Keywords:
honesty, straightforwardness, method, objectivism, criticismAbstract
The paper is an attempt to show science as an huge intellectual enterprise, based on bourgeois virtues such as straightforwardness and honesty. These virtues are reflected in methodology of science, which insists on meticulous, conscientious compliance to scientific rules and on using exactly specified methods of investigation. Scientific knowledge is supposed to be objective and critical, which means that it is to tend (1) to eliminate all extracognitive factors, (2) to check up and prove repeatedly the grounds of scientific statements and to adhere to procedures of scrupulous analysis of scientific arguments.
References
Afeltowicz Ł., Sojak R., Arystokraci i rzemieślnicy. Synergia stylów badawczych, Toruń 2015.
Arystoteles, Organon, w: Arystoteles, Dzieła wszystkie, t. 1, Warszawa 2003.
Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, Warszawa 2002.
Buczyńska-Garewicz H., Koło Wiedeńskie, Toruń 1993.
Descartes R., Geometria, przeł. P. Błaszczyk, K. Mrówka, Kraków 2015.
Descartes R., Medytacje o pierwszej filozofii, t. 1–2, Warszawa 2010.
Descartes R., Reguły kierowania umysłem. Poszukiwanie prawdy przez światło naturalne, przeł. L. Chmaj, Kęty 2002.
Descartes R., Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach, przeł. T. Żeleński (Boy), Kęty 2009.
Descartes R., Rozprawa o metodzie. Rozmyślania nad zasadami filozofii i inne pisma, przeł. T. Żeleński (Boy), I. K. Dworzaczek, W. Dobrzycki, Warszawa 2008.
Descartes R., Zasady filozofii, przeł. I. Dąbska, Kęty 2001.
Dylus A., Problematyka etyki nauki u przedstawicieli szkoły lwowsko-warszawskiej, Warszawa 1987.
Feyerabend P., Dialogi o wiedzy, przeł. J. Nowotniak, Warszawa 1999.
Feyerabend P., Jak być dobrym empirystą, przeł. K. Zamiara, Warszawa 1979.
Feyerabend P., Przeciw metodzie, przeł. S. Wiertlewski, Wrocław 1996.
Fleck L., Powstanie i rozwój faktu naukowego: wprowadzenie do nauki o stylu myślowym i kolektywie myślowym, Lublin 1986.
Fleck L., Style myślowe i fakty. Artykuły i świadectwa, red. S. Werner, C. Zittl, F. Schmaltz, Warszawa 2007.
Gilson E., Tomizm. Wprowadzenie do filozofii św. Tomasza z Akwinu, Warszawa 2003.
Kuhn T., Dwa bieguny, przeł. S. Amsterdamski, Warszawa 1985.
Kuhn T., Struktura rewolucji naukowych, przeł. H. Ostromęcka, Warszawa 2009.
Lacatos I., Pisma z filozofii nauk empirycznych, przeł. W. Krajewski, Warszawa 1995.
Motycka A., Ideał racjonalności. Szkice o filozoficznych rozdrożach nauki, Wrocław–Warszawa–Kraków 1986.
Nachmias D., Frankfort-Nachmias Ch., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.
Naukowa koncepcja świata: Koło Wiedeńskie, red. A. Koterski, Gdańsk 2010.
Niżnik J., Przedmiot poznania w naukach społecznych, Warszawa 1979.
Pomiar statystyczny, red. W. Ostasiewicz, Wrocław 2003.
Popper K. R., Droga do wiedzy: domysły i refutacje, przeł. S. Amsterdamski, Warszawa 1999.
Popper K. R., Logika odkrycia naukowego, przeł. U. Niklas, Warszawa 2002.
Popper K. R., Wiedza obiektywna. Ewolucyjna teoria epistemologiczna, przeł. A. Chmielewski, Warszawa 1992.
Rynkiewicz A., Jankowski K., Oniszczenko W., Wybrane metody i paradygmaty badawcze w psychologii, Warszawa 2016.
Sennett R., The Craftsman, New Haven–London 2008.
Sokal A., Bricmont J., Modne bzdury. O nadużyciach nauki popełnianych przez postmodernistycznych intelektualistów, przeł. P. Amsterdamski, Warszawa 2004.
Statystyczny drogowskaz. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego, red. S. Bedyńska, M. Cyprańska, t. 1, Warszawa 2013.
Stępień A. B., Wstęp do filozofii, Lublin 1995.
Swieżawski S., Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Warszawa 2000.
Sztabiński F., Logika badacza i logika respondenta. Problem adekwatności narzędzia badawczego, „ASK Społeczeństwo. Badania. Metody” 2003 nr 12, Warszawa 2003, s. 51–83.
Trafność i rzetelność testów psychologicznych. Wybór tekstów, red. J. Brzeziński, Gdańsk 2005.
Twardowski K., Wybór pism psychologicznych i pedagogicznych, Warszawa 1992.
Weber M., Obiektywność poznania w naukach społecznych, w: Problemy socjologii wiedzy, red. A. Chmielecki, Warszawa 1985.
Zakrzewska M., Analiza czynnikowa w budowaniu i sprawdzaniu modeli psychologicznych, Poznań 1994.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and full publishing rights without restrictions, and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).