Doświadczenie męki Chrystusa jako paradygmat mistycznego doświadczenia Boga w nocy ciemnej

Autor

  • Jan Strumiłowski Wyższe Seminarium Duchowne w Katowicach-Panewnikach

DOI:

https://doi.org/10.15633/ps.3355

Słowa kluczowe:

Noc ciemna, antropologia, mistyka, doświadczenie, przebóstwienie

Abstrakt

W artykule została podjęta próba teologicznej interpretacji męki Chrystusa, rozumianej jako wydarzenie paradygmatyczne względem chrześcijańskiego doświadczenia nocy ciemnej. Owa teologiczna interpretacja, dla zachowania jak największego zakresu eksplikacyjnego z założenia, powinna być spójna teologicznie wobec pokrewnych dziedzin teologicznych (teologii duchowości i dogmatyki obejmującej trynitologię, chrystologię i antropologię). Ponadto ów model wyjaśniania podkreślić ma prymat oraz totalność działania Boga, skupiając się na pozytywnym odczytaniu misterium zarówno męki Chrystusa, jak i doświadczenia nocy ciemnej przez chrześcijanina.

Biogram autora

  • Jan Strumiłowski - Wyższe Seminarium Duchowne w Katowicach-Panewnikach
    Jan P. Strumiłowski OCist – dogmatyk, wykładowca w Wyższym Seminarium Duchownym w Katowicach-Panewnikach. Zajmuje się głównie powiązaniem i możliwością uprawiania teologii w kontekście współczesnych nurtów filozoficznych i dziedzin naukowych. E-mail: jancist@gmail.com.

Bibliografia

Balthasar H. U. von, Czy Jezus nas zna? Czy my znamy Jezusa?, tłum. E. Piotrowski, Kraków 1998.

Balthasar H. U. von, Teologia misterium paschalnego, tłum. E. Piotrowski, Kraków 2001.

Berger K., Po co Jezus umarł na krzyżu?, tłum. E. Pieciul-Karmińska, Poznań 2004.

Derrida J., Różnia (différance), w: Drogi współczesnej filozofii, red. M. Siemek, tłum. J. Skoczylas, Warszawa 1978, s. 374–411.

Derrida J., Pozycje, tłum. B. Banasiak, „Colloquia Communia” 1–3 (1988), s. 287–304.

Garrigou-Lagrange R., Trzy okresy życia wewnętrznego wstępem do życia w niebie, tłum. T. Landy, Niepokalanów 1998.

Gogola J., Świętego Jana od Krzyża cierpienie nocy ciemnej, w: Mistycy i mistyka Karmelu, Kraków 2007, s. 51–72.

Jan od Krzyża, Noc ciemna, w: Dzieła, tłum. B. Smyrak, Kraków 2010, s. 489–627.

Levering M., Pismo Święte i metafizyka. Tomasz z Akwinu i odnowa teologii trynitarnej, tłum. M. Romanek, Kraków 2016.

Marion J.-L., Idol i dystans, tłum. W. Starzyński i U. Idziak-Smoczyńska, Kraków 2016.

Maritain J., Łaska i człowieczeństwo Jezusa, tłum. A. Ziernicki, Warszawa–Ząbki 2001.

Na drodze zjednoczenia z Bogiem, red. J. Gogola, Kraków 2002 (Karmel Żywy, 2).

Nancy J.-L., Être singulier pluriel, Paris 2013.

Ratzinger J., Wprowadzenie do chrześcijaństwa, w: Opera omnia, t. 4, red. K. Góźdź i M. Górecka, tłum. R. Biel i M. Górecka, Lublin 2012, s. 27–300.

Ruiz Salvador F., Święty Jan od Krzyża: pisarz, pisma, nauka, tłum. J. E. Bielecki, Kraków 1998.

Ruszała A., Ze świętym Janem od Krzyża ku zjednoczeniu z Bogiem. Afektywność na drodze do zjednoczenia z Bogiem według św. Jana od Krzyża, Kraków 1999.

Stinissen W., Noc jest mi światłem, tłum. J. Iwaszkiewicz, Kraków 2004.

Strumiłowski J. P., Między Bogiem a człowiekiem: Teologia relacji w kontekście późnej nowoczesności, Kraków 2018 (Myśl Teologiczna, 93).

Tomasz z Akwinu, Komentarz do Ewangelii Jana, tłum. T. Bartoś, Kęty 2002.

Urbański S., Nieskończoność Boga w mistycznym zjednoczeniu, „Studia Theologica Varsaviensia” 51 (2013) nr 2, s. 17–34.

Warchoł P., „Noc ciemna” drogą mądrości krzyża, „Polonia Sacra” 20 (2016) nr 2, s. 161–180.

Woźniak R. J., Różnica i tajemnica. Objawienie jako teologiczne źródło ludzkiej sobości, Poznań 2012.

Wysocki A., Rozwój duchowy człowieka w świetle poglądów św. Jana od Krzyża,w: Wychowanie do dialogu, red. K. Rędziński, Częstochowa 2008, s. 73–84 (Pedagogika, 17).

Pobrania

Opublikowane

2019-08-31

Podobne artykuły

11-20 z 51

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.